مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

افزایش سطح زیرکشت پنبه در جهان و ایران

افزایش سطح زیرکشت پنبه در جهان و ایران
نساجی نیوز: مدیرعامل اتحادیه‌ پنبه‌کاران در خصوص واگذاری تصدی‌گری‌ها، گفت: واگذاری تصدی‌گری‌ها، سطح زیرکشت را به 160 هزار هکتار می‌رساند زیرا تعاونی‌ها به ‌صورت متمرکز عمل می‌کردند و کشاورزان دچار بروکراسی‌های اداری نبودند.
به گزارش«نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، با توجه به اینکه سال گذشته میزان تولید پنبه در جهان کاهش و قیمت آن افزایش یافت، پیش‌بینی شده امسال 12 درصدی سطح زیرکشت پنبه در جهان افزایش یابد و در این میان کشاورزان ایرانی مستثنی نبوده و سطح زیر کشت در ایران نیز با30 درصد افزایش به120 هزار هکتار خواهد رسید.
به دلیل جاری شدن سیل طی سال گذشته در پاکستان به‌عنوان چهارمین تولید‌کننده‌ی پنبه جهان و همچنین متزلزل شدن شرایط اقتصادی آمریکا ( به عنوان صادر‌کننده‌ی بزرگ جهان در پنبه) و عدم توانایی پرداخت یارانه به پنبه که بیش از 30 سال ثابت نگه داشته شده بود، به یکباره افزایش یافت و به سه برابر رسید که باعث شد امسال رغبت کشاورزان به کشت پنبه افزایش یابد، اما با توجه به اینکه این افزایش تولید بیش از مصرف جهانی است، به اعتقاد کارشناسان باعث کاهش شدید قیمت پنبه نمی‌شود و کمتر از دو هزار تومان نخواهد بود.
درحال حاضر قیمت پنبه در جهان کیلویی پنج هزار و 400 تومان است و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که قیمت پنبه در جهان از سه‌هزار و 500 تونان کاهش نیابد و دو برابر سال 88 خواهد بود.

در این میان کشاورزان ایرانی مورد تشویق کارشناسان و تعاونی‌ها برای افزایش سطح زیر کشت پنبه قرار گرفته‌اند تا میزان نیاز کشورمان را که روزی خودکفا و حتی صادکننده بوده‌ایم را به واردات کاهش دهند. کشور آمریکا سالانه به تولید پنبه برای صادرات یارانه می‌دهد تا کشور‌های تولید‌کننده‌ کوچک و بدون حمایت را چرخه‌ی تولید حذف و وابسته خود کند.
در این زمینه بهرام نظری - مدیرعامل اتحادیه‌ی پنبه‌کاران در جمع خبرنگاران با اشاره به 90 هزار هکتار سطح زیرکشت پنبه در سال گذشته، اظهار کرد: حدود 55 تا 60 هزار تن پنبه در سال گذشته استحصال شد که 40 درصد نیاز صنایع نساجی کشور را تامین کرد و نیازمند واردات 130 تا 150 هزار تن واردات هستیم.
وی افزود: در سال 82 برای نخستین‌بار پس از 40 سال سطح زیر کشت پنبه به 140 هزار هکتار و خودکفایی رسیدیم. از سوی دیگر کیفیت بذر بسیار مناسب بود و عملکرد در واحد سطح افزایش یافت.
نظری اظهار کرد: در سال 85 علیرغم سیاست کشور در خصوصی‌سازی، تاکید مقام معظم رهبری و سه‌بار دستور ریاست جمهوری برای واگذاری تصدی‌گری‌ها در بخش پنبه هنوز هیچ پاسخی دریافت نشده است و به یکباره سطح زیر کشت با40 درصد افت از بیش از 160 هزار هکتار به 110 هزار هکتار رسید.
مدیرعامل اتحادیه‌ی پنبه‌کاران گفت: با توجه به این‌که قبلا سم، بیمه، کود و بذر و ... از طریق تعاونی‌ها تامین می‌شد با دولتی‌شدن امور سطح زیرکشت کاهش یافت.
وی با اشاره به خودکفایی و صادرات پنبه ایران طی سال‌های اخیر، تصریح کرد: سطح زیرکشت 90 هزار هکتار برای کشوری همچون ایران که مزیت و تخصص تولید پنبه را دارد و خودکفا و صادرکننده بوده، مناسب نیست.
نظری با اشاره به استقبال کشاورزان از کشت پنبه، گفت: امسال 20 تا 30 درصد افزایش سطح زیرکشت خواهیم داشت و به 120 هزار هکتار خواهد رسید؛ البته اگر واگذاری تصدی‌گری‌ها صورت می‌گرفت سطح زیرکشت به 160 هزار هکتار می‌رسید، چراکه تعاونی‌ها به‌صورت متمرکز عمل می‌کردند و کشاورزان دچار بروکراسی‌های اداری نبودند.
وی تاکید کرد: از مدیریت میانی دولت توقع داریم سیاست‌های نظام و کشور را در این بخش تولید اجرایی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد