مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تکذیب طراحی لباس فرم دانشجویی

تکذیب طراحی لباس فرم دانشجویی
نساجی نیوز: مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی وزارت علوم عرضه لباس فرم یا لباس‌های متحدالشکل برای دانشجویان را عملیاتی نمی‌داند.
یه گزارش «نساجی نیوز» به نقل از مهر، علی آدمی در این باره گفت: به آن صورت که مرکز امور اجتماعی وزارت کشور می‌خواهند لباس فرم برای کادر بیمارستانها و سایر نهادها و مراکز در نظر بگیرد، برای دانشگاه‌ها چنین چیزی ممکن نیست چون قضیه دانشگاه‌ها متفاوت از قضیه بیمارستانها و سایر نهادها است.
مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم افزود: وزارت علوم و دانشگاه‌ها در زمینه ضوابط عفاف و حجاب تابع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و در این مصوبات، حدود حجاب در دانشگاه‌ها مشخص شده است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در زمینه عفاف و حجاب نمی‌توانند بیشتر و فراتر از آنچه در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ذکر شده است عمل کنند. یعنی نمی‌توانیم لباس‌های متحدالشکلی را طراحی کنیم و به دانشجویان به عنوان لباس فرم ارائه کنیم.
آدمی یادآور شد: فکر می‌کنم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از مصوباتی که وزارت کشور درباره متحدالشکل کردن لباس‌ها و همسان‌سازی پوشش بکار می‌برد مستثنی هستند چرا که هم دامنه دانشجویی‌مان بالاتر است و هم به لحاظ قشر دانشجو بودن و بحث‌های علمی که در محافل دانشگاهی مطرح است طراحی لباس فرم برای دانشجویان چندان پاسخگو نیست.
بر اساس این گزارش، سرپرست اداره ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مرکز امور اجتماعی وزارت کشور پیش از این با اعلام اینکه طراحی لباس فرم مشاغل برای گروه‌های اصلی نظیر گروه‌های کارمندی، کارگری، کادر بیمارستان‌ها، مهمانداران و پرسنل شرکت‌های هواپیمایی، بانک‌ها و دانشجویان صورت می‌گیرد، گفته بود: رایزنی‌های لازم برای تشکیل کمیته لباس مشاغل را با وزارت ارشاد انجام داده‌ایم و دستورالعمل کمیته در حال آماده‌سازی است.

تار و پود نساجی سنتی یزد گره خورد

تار و پود نساجی سنتی یزد گره خورد
نساجی نیوز: نساجی سنتی از مهمترین و قدیمی ترین صنایع بافندگی در یزد است اما این صنعت در حالی وارد صد سالگی خود شده است که بسیاری از واحدهای سنتی و دستی در آستانه تعطیلی قرار دارند.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از مهر، نساجی به حدی در اقتصاد و فرهنگ ساکنان دومین شهر خشتی جهان جا باز کرده که بر اساس آمار‌های سازمان صنایع و معادن استان یزد، نزدیک به 40 درصد اشتغال صنعتی استان، 25 درصد اشتغال کل استان و 14.8 درصد از کل سرمایه ‌گذاری صنعتی استان یزد را به ‌خود اختصاص داده است.
با این حال صنعت نساجی یزد این روزها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می ‌کند که نساجی سنتی و دستی در صف مقدم مشکلات قرار گرفته است. شاید تا همین 10 سال پیش بود که صدای چرخ های ریسندگی، شال بافی و... از خانه های کاهگلی یزد به گوش می رسید و طنین زندگی در خانه ها نواخته می شد اما با وارد شدن تکنولوژی، چرخ ها و دستگاه های خانگی یکی یکی جمع شدند و نساجی سنتی به تدریج به مرز تعطیلی کامل رسید.
شمد، شال، ترمه، پارچه های ساده و... از جمله دست بافته هایی بودند که در واحدهای نساجی سنتی به دست هنرمند زنان و مردان یزدی، بافته می شد و این تلاش تا جایی پیش رفت که شهرت دست بافته های یزد را جهانی کرد.
در این میان ترمه بیش از سایر دست بافته های نساجی جای خود را در میان مردم به ویژه گردشگران باز کرد و هنوز هم از آن به عنوان صنعت دست و یکی از ارزشمندترین بافته ها یاد می شود.
با ورود تکنولوژی واحدهای نساجی دستی و سنتی یک به یک در آستانه تعطیلی قرار گرفتند و اکنون ماشین های بزرگ در کارخانه های بزرگتر جانشین ذوق و خلاقیت هنرمندان یزدی شده است.
بحرانی که امروز در صنعت نساجی استان یزد از آن یاد می شود، مربوط به واحدهای سنتی و دستی است و بر خلاف آن واحدهای نساجی پیشرفته و صنعتی از رونق خوبی در این استان بر خلاف سایر استان ها بهره مند است.

ادامه مطلب ...

روشی جدید برای استخراج کیتوزان از پوسته میگو ارائه شد

روشی جدید برای استخراج کیتوزان از پوسته میگو ارائه شد
نساجی نیوز : مدیر مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری جهاد دانشگاهی مازندران از ثبت اختراع فرآیند استخراج کیتوزان از پوسته میگو خبرداد.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، علیرضا قرائتی با اشاره به اینکه کیتوزان یکی از محصولات با ارزش تجاری است اظهار داشت: منابع کیتین شامل اسکلت خارجی سخت پوستان، زئوپلانکتون‌های دریایی، دیاتومه‌های دریازی و حشرات است.
مدیر مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: کیتوزان یک کوپلیمر است که از دی استیلاسیون کیتین استخراجی از ضایعات خرچنگ و میگو تهیه می شود و در واقع حاصل مواد زاید و پوسته دورریختنی میگو و سخت پوستان است که محصولی با ارزش را در عرصه بین المللی ایجاد می کند.
قرائتی با اشاره به اینکه کیتوزان بیش از سه هزار کاربرد در صنایع مختلف دارد ادامه داد: این ماده در صنایع کشاورزی، آرایشی، غذایی، پزشکی، شیمی، نساجی و داروسازی به کار می رود.
وی خاطرنشان کرد: با تلاش محققان مرکز، استخراج کیتوزان از پوسته میگو با روشی جدید با موفقیت انجام و مالکیت صنعتی آن در چهارم مرداده ماه سال جاری به ثبت رسید.
مدیر مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه زمان استخراج کیتوزان در روش جدید به یک پنجم کاهش پیدا کرده است افزود: این کاهش زمان در میزان خلوص، کیفیت و کاهش هزینه تولید تاثیر به سزایی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: امیدواریم با این روش، استخراج کیتوزان را که مصارف بسیار زیادی دارد به صورت تجاری انجام داده و از این اکسیر پرارزش در کشور و صنایع مختلف بهره کافی ببریم.

واکنش اتحادیه بنکداران پارچه به سخنان رییس سازمان مالیاتی

واکنش اتحادیه بنکداران پارچه به سخنان رییس سازمان مالیاتی
نساجی نیوز: نایب رییس اول اتحادیه‌ بنکداران پارچه تهران با بیان این‌که وضعیت بازار مانند روزهای گذشته است، گفت: مغازه‌های بنکداران پارچه هم‌چنان تعطیل است.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، محمدحسین رحیمی درباره‌ اظهارات عسگری ـ رییس سازمان امور مالیاتی ـ مبنی بر این‌که بنکداران پارچه بهانه‌جویی می‌کنند، اظهار کرد: حدود یک ماه پیش به عسگری نامه دادیم و خواستیم که به صنف ما برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده پنج سال مهلت داده شود که نوشتند در اختیار ما نیست؛ حال می‌گویند که بیاییم مذاکره کنیم! ان‌شاء‌ا... این موضوع حل شود.
وی افزود: این‌که بنکداران پارچه بهانه‌جویی می‌کنند، نظر عسگری است؛ شما کف بازار بودید و دیدید، اگر اسمش بهانه‌جویی است، بنویسید بهانه است!
رحیمی تاکید کرد: درخواست ما پنج سال وقت برای آموزش است، مسوول مالیاتی باید بیاید و این وضعیت را برای خلق‌ا... روشن کند؛ اگر دقت ندارند، شرایط دیگر در اختیار ما نیست.
وی درباره‌ انتخاب 10 نفر نماینده از بین 800 ـ 900 نفر معترض که در مسجد ملک در بازار جمع شده بودند، اظهار کرد: این 10 نماینده در کنار رییس شورای اصناف کشور قرار است که به مجلس بروند، اما هنوز این نمایندگان انتخاب نشده‌اند.
نایب رییس اتحادیه‌ بنکداران پارچه تهران با تاکید بر این‌که 10 نفر نماینده معترضان توسط خود معترضان انتخاب می‌شوند، افزود: اتحادیه نیز همواره موضوع آموزش و مهلت خواسته شده را پیگیری می‌کنند.
از روز نخست ماه مبارک رمضان بنکداران پارچه در بازار تهران در اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند!

پرداخت یک میلیارد دلار تسهیلات به خطوط تولید نساجی

پرداخت یک میلیارد دلار تسهیلات به خطوط تولید نساجی
نساجی نیوز: یکی از 25 رشته صنایع آسیب‌پذیر بابت آزاد شدن حامل‌های انرژی صنعت نساجی بود. در حال حاضر در کشور بیش از 10هزار واحد نساجی، چرم و پوشاک فعال است که این مجموعه‌ها می‌توانند نقش مهمی در تولید ناخالص ملی و محصولات نوآورانه داشته باشند.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید وتجارت ایران،‌ این صنعت مهم برای آن که در شرایط هدفمند کردن یارانه‌ها به نقطه عطفی برسد، باید از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرد. واحدهای نساجی به غیر از موضوع حامل‌های انرژی که به واسطه افزایش بهره‌وری تا حدی حل شده است، چند مشکل دارند که دولت وعده حل آنها را داده است. یکی از مشکل‌های واحدهای نساجی مسائل بانکی و عدم پرداخت تسهیلات به این بخش است. مسئله دیگر، ورود انواع پوشاک و پارچه به کشور است که معمولاً از مبادی غیررسمی وارد بازار مصرف می‌شوند و سبب شده تولیدکنندگان ایرانی در شرایط نابرابری رقابت کنند. سومین مسئله پنبه است. قیمت این محصول بالا رفته و میزان تولید، کفاف نیاز مصرف (تولیدکنندگان) را نمی‌دهد.
اکثر مشکلاتی که عنوان شد، از بدو تولد صنعت نساجی تاکنون ادامه داشته اما اخیراً برای حل مشکل واحدهای نساجی چندین بسته حمایتی تدوین شده است. مسئولان قول داده اند تا با اجرای بسته حمایت تولید نساجی سرمایه در گردش و جبران خسارت پنبه آغاز شود. با این اوصاف می‌توان امیدوار بود که صنعت نساجی تا سال آینده متحول خواهد شد.

افزایش تولید پارچه

محمد امین برخورداری، یکی از فعالان صنعت نساجی است. او شرایط موجود را این گونه ارزیابی می‌کند که سال‌های گذشته محصولات ایرانی کیفیت لازم را نداشت اما با واردات پوشاک و پارچه‌های با کیفیت به کشور، کیفی کردن محصولات نساجی داخلی در دستور کار قرار گرفت. او افزود: پارچه‌های ایرانی توسط تولیدکنندگان داخلی مورد استقبال زیادی قرار گرفته است و این امر سبب شده به میزان تولیدات پارچه افزوده شود.
وی یادآور شد: در خیلی از مواقع پارچه‌های ایرانی با برند سایر کشورها به دست مصرف کنندگان می‌رسد. خیلی از مردم این باور را ندارند که محصولات ایرانی باکیفیت است برای همین تولیدکنندگان از برند سایر کشورها استفاده می‌کنند. او گفت: مردم باید بدانند تولیدات داخلی امکان رقابت با سایر کشورها از جمله ترکیه را دارد.
ادامه مطلب ...

اعتراض کارگران نساجی مازندران مقابل استانداری

اعتراض کارگران نساجی مازندران مقابل استانداری
نساجی نیوز: در تجمع اعتراض آمیز کارگران نساجی مازندران مقابل استانداری، کارگران نساجی از بلاتکلیفی چندین ساله خود بسیار گله مند بودند و نشست های فراوان با مسئولان را بی فایده دانستند.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایلنا، کارگران از مسئولان بابت اجرا نکردن مصوبات و زیر پا گذاشتن قولهای خود گلایه داشتند.
آنها 10 ماه حقوق معوقه و 2 ماه پاداش که معادل 4 ماه حقوق می باشد را دلیل اعتراض و تجمع خود میدانند و بیان میدارند : طبق توافقی که نماینده استاندار ، مدیر کل اداره کار، نماینده صنایع و معادن، مدیر عامل و رئیس هیت مدیره شرکت نساجی و رئیس اطلاعات شده بود طبق پیشنهاد مدیر عامل شرکت نساجی مقرر گردیده بود حقوق ها طبق زمانبندی پرداخت گردد که آن توافق که خودشان پیشنهاد دادند را هم اجراء نکردند.
یکی از کارگران معترض گفت: کارگران طبرستان شرکت نساجی که 285 نفر می باشند و در روزگاری بازوهای پرتوان این شرکت بودند از هیچ گونه امتیازی برخوردار نیستند.
وی گفت: با توجه به اینکه 14 ماه از معوقات کارگران را پرداخت نکردند اما بیش از 150 نفر نیروهای نور چشمی آقایان را جذب کردند و حقوق آنها به موقع پرداخت می کنند.
یکی دیگر از کارگران با اشاره به اینکه طبق هماهنگی های به عمل آمده بین شورای تامین، بانک ملت و بانک ملی برگزار شده بود 3 ونیم میلیارد برای پرداخت حقوق کارگران به شرکت وام پرداخت شده بود که فقط 2 و نیم میلیارد آن بین کارگران تقسیم شد از مابقی آن کسی باخبر نمی باشد.
وی با بیان اینکه مسئولان فقط خوب حرف می زنند افزود: مسئولان برای ما گریه می کنند و کنار کارفرمای ما عکس یادگاری می گیرند و هیچ کاری را برای کارگران انجام ندادند.
یکی دیگر از کارگران از نداشتن کرایه ماشین برخی کارگران اعتراض کرد گفت: برخی از کارگران بدلیل نداشتن کرایه نتوانستند در این تجمع شرکت کنند تا از حق خود دفاع کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه فصل هندوانه در حال اتمام است برخی از کارگران قدرت خرید یک هندوانه برای فرزندان خود را ندارند اما کارفرماها زیر کولر ماشین خود برای ما دست تکان دهند و به ما می خندند.
این کارگر گفت: 4 ماه است که برای خرید نان جلوی نانوا گردن کج می کنم و نسیه نان به فرزندان خود می دهم .
وی گفت یکی از این کارگران بدلیل عدم توان پرداخت کرایه تاکسی و پول توجیبی فرزند خود را از دانشگاه بیرون آورده که فرزند وی به این دلیل دچار افسردگی شده است و ادامه داد: ما انسانیم و نیاز به زندگی کردن داریم و از مسئولان می خواهیم این حق را از ما نگیرند.
یکی دیگر از کارگران شرکت نساجی واحد طبرستان گفت: وقتی فقر از درب وارد شود ایمان از پنجره خارج می گردد، با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان نمی توان با نان نسیه و گوجه پلاسیده روزه گرفت.
وی اقساط معوقه بانک های خود را کمر شکن اعلام کردو گفت: با توجه به عدم دریافت حقوق این کارگران، استاندار ترتیبی اتخاذ دهد تا بانک ها تا موعد پرداخت حقوق از حقوق ضامنین کسر نکنند.

به زودی در مقاله ای به بررسی وضعیت نساجی مازندران می پردازیم


تامین نیاز بازارهای داخلی و صادرات الیاف پلی استر به خارج از کشو

تامین نیاز بازارهای داخلی و صادرات الیاف پلی استر به خارج از کشور
نساجی نیوز: با بهره برداری از بزرگترین تولید کننده الیاف پلی استر تیپ پنبه ای در دلیجان،‌ کشور در زمینه تامین نوع الیاف پلی استر مورد نیاز بازارهای داخلی و نیز صادرات توانمند خواهد شد.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت صنایع و معادن، مهندس مهدی اسلام پناه افزود: با راه اندازی این واحد عظیم در استان مرکزی که قادر است نوع خاصی از الیاف پلی استر را تولید کند، سالیانه رقمی حدود 100 میلیون دلار صادرات خواهد داشت که قراردادهای اولیه آن با کشورهای ترکیه،‌امارات، و پاکستان امضا شده است.
وی درادامه تصریح کرد: این واحد در زمینی به مساحت 25 هزار متر مربع در ابتدای شهرک صنعتی دلیجان احداث شده است. کل سرمایه مورد نیاز طرح بالغ بر 242 میلیارد ریال است که از این مبلغ 184 میلیارد ریال سرمایه ثابت و 58 میلیارد ریال سرمایه درگردش را تشکیل می دهد.
مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن همچنین با اشاره به میزان اشتغالزایی این طرح صنعتی افزود: این مجموعه برای 300 نفر بطور مستقیم و هزار نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد و پیش بینی می شود این مقدار، با اجرای طرح توسعه به میزان 35 درصد افزایش یابد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این واحد به عنوان بزرگترین کارخانه تولید الیاف High Tenasity در کشور با هدف تولید روزانه 200 تن الیاف پلی استرhollow & cotton type و Normal solid در استان مرکزی، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
« اسلام پناه» همچنین با بیان اینکه این واحد صنعتی قادر خواهد بود نوع خاصی از الیاف پلی استر را که در حال حاضر بخش عمده آن از بازارهای خارجی تامین می‌شود تولید کند متذکر شد:‌ در طراحی و اجرای ساختار کلی این مجموعه، امکان افزایش ظرفیت تولید به میزان 100 تن در روز اضافه بر تولید کنونی پیش بینی شده است.