مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

دردشناسی صنعت پوشاک ایران در هزارتوی مشکلات

شما لباس ایرانی می‌پوشید یا خارجی؟ اصلا در انتخاب لباس اولویت را به قیمت می‌دهید یا کیفیت؟

آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که در صنعت پوشاک و لباس سرمایه‌گذاری کنید؟ می‌دانید تولیدکنندگان ایرانی که تلاش دارند لباس تولید داخل را بر تن شما ببینند، چه مشکلاتی دارند و چه انتظاراتی؟ پرسش‌ها و چالش‌های پیش روی فعالان صنعت پوشاک و محصولات نساجی ایران کم نیست و اگر بخواهید پای درد دل تولیدکنندگان داخلی بنشینید، قصه‌شان از جنس غصه است و مشکلات زیادی آنها را در رقابت با تولیدکنندگان خارجی، به‌ویژه واردات غیررسمی یا همان قاچاق حاشیه‌نشین کرده است. آنها امیدوار بودند و هستند که دست‌کم به‌دلیل بالارفتن ارزش ارز در کشور و گران‌ترشدن قیمت پوشاک خارجی، سهم بیشتری از بازار را در رقابت با برندهای خارجی به‌دست بگیرند اما حجم بالای مشکلات تاکنون باعث شده که نتوانند به آرزویشان دست یابند؛ آرزویی که می‌توان در یک جمله خلاصه کرد و آن جمله این است: پوشاندن تن ایرانیان به تولید ایرانی.

ادامه مطلب ...

کهنه پوشی لباس خارجی در رکود خرید تولیدات داخلی!

جام جم آنلاین: مراکز پرتردد شهر اردبیل مملو از فروشگاه‌ها و دست فروشهایی است که با فروش البسه دست دوم خارجی قامت مشتری را به لباس کهنه مزین می کنند، غافل از اینکه دود بازار پر رونق کهنه فروشها به چشم تولیدکنندگان و تولیدات داخلی می رود.

در بازار اردبیل گشتی می زنیم نه به بهانه خرید بلکه بررسی سلیقه خرید شهروندان که دارایی جیب خود را دلیل انتخاب گروه خاصی از مواد مصرفی می دانند.

اما بازار اردبیل در نقاطی که چشم عادت کرده شهره به فروش اجناس دست دوم و حتی دست چندمی است. اینجا از همه نقاط دیگر بازار شلوغ تر است.

کت و شلوار، لباس زنانه، اسباب بازی، لوازم خانه برقی، کیف و کفش مهمترین وسایل فروشی است که  دست فروشها سعی در عرضه آن به مشتریان خود دارند.

یک فروشنده به مشتری می گوید "ضمانت می کنم خراب نشود" دیگری می گوید "این کت و شلوار پشم دوخت ترکیه است" و... ادعاهای این فروشندگان از فروشگاهها و بوتیکهای لوکس کم نمی آورد.

ادامه مطلب ...

نقش فناوری در سودآوری نساجی کشور

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رسانه ملی؛ دوشنبه 27 آذر با محمد علی توانایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه یزد درباره نقش فناوری در بازدهی وسودآوری صنعت نساجی کشور ،گفت وگو می شود.
لازم به ذکر است؛ بحث شب، نقطه اوج، بازار های آینده  و گزارش روز از بخش های دیگر برنامه "نمودار" است.
این برنامه شنبه تا چهارشنبه  درساعت 22:30 ازشبکه جوان پخش می شود.
گفتنی است؛ سردبیر ومجری "نمودار"مهرگان سوادکوهی است.

کارگاه آموزشی


پارک علم و فناوری  استان گیلان با همکاری شرکت نانورادبهان  برگزار میکند

"کارگاههای آموزشی تجهیزات پیشرفته تصویر برداری و آنالیز"

تئوری و عملی

کارگاهها در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برای ارتقای توانمندیهای علمی دانش پژوهان و متخصصین در خصوص دستگاههای زیر بر گزار میشود

  •     میکروسکوپ نیروی اتمی   ( ( Atomic Force Microsopy   
  •    میکروسکوپ نیروی مغناطیسی   (Magnetic Force Microsopy) 
  •   میکروسکوپ نیروی الکتریکی  (Electric Force Microsopy) 
  •   میکروسکوپ تونلی روبشی   (Scanning Tunneling Microscope)
  •    طیف سنج جذب اتمی (Atomic Absorption) 
  •     کروماتو گرافی مایع  (High Performance Liquid Chromatography)
  •    کروماتوگرافی گازی (gas chromatograghy)                   
  •  
  • کارگاهها بنحوی تنظیم شده اند که دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری  و همچنین پژوهشگران در رشته های مرتبط با علوم نوین در حوزهای علوم ،مهندسی و پزشکی  میتوانند بهره لازم را کسب نمایند 

علاقه مندان میتوانند مشخصات خود و دوره مورد درخواست را   با ارسال ایمیل ، پیام کوتاه و یا تماس تلفنی به اطلاع دبیرخانه کارگاهها  برسانند .  دبیرخانه کارگاهها پس از تکمیل ظرفیت هردوره  متقاضی را از زمان برگزاری دوره و جزییات بیشتر آگاه میسازند.

هزینه شرکت در دوره ها  مطابق جدول زیر است که متقاضیان میبایست برای تثبیت ثبت نام خود مبلغ مورد نظر را به حساب شماره سیبا شماره 2172054403008 نزد بانک ملی شعبه مرکزی رشت کد 3701 به نام پارک علم و فناوری گیلان واریز  و فیش پرداختی را  پس از اسکن به همراه  فرم تکمیل شده ثبت نام  به آدرس پست الکترونیکی

nanorodbehan@yahoo.com      ارسال نمایید.

 ارایه کارت دانشجویی معتبر برای دانشجویان الزامی است

نام دوره  هزینه ثبت نام دانشجویان ( ریال) هزین ثبت نام آزاد( ریال)
میکروسکوپ نیروی اتمی 600000 1000000
میکروسکوپ تونلی روبشی 600000 1000000
طیف سج جذب اتمی 400000 800000
کرو ماتوگراف مایع 400000 800000
کروماتوگرافی گازی 400000 800000
 میکروسکوپ نیروی الکتریکی ومغناطیسی  400000  800000

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر از زمان‌بندی دوره‌ها و چگونگی ثبت نام می‌توانید با شماره تلفن های 

01314248301 و09370468086 تماس  حاصل فرمایید.

 دانلود فرم ثبت نام 

آمار صادرات و واردات صنایع نساجی و پوشاک طی 7 ماهه نخست سال جاری

آمار صادرات و واردات صنایع نساجی و پوشاک طی 7 ماهه نخست سال جاری
کاهش واردات ماشین‌آلات نساجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته
وقفه در نوسازی و توسعه صنایع نساجی کشور

بر اساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی و بر اساس آمار گمرک ایران طی 7 ماه اول سال جاری آمار صادرات صنایع نساجی بالغ بر حدود 419.4 میلیون دلار و ارزش صادرات صنایع نساجی طی همین مدت با احتساب فرش دستباف و رنگ و ماشین‎آلات بالغ بر حدود 672.4 میلیون دلار می‎باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 28.16 و 12.53 درصد رشد داشته است. این در حالی است که رشد صادرات این صنعت در 5 ماه و 6 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 45.7 و 38.96 درصد بوده است که این امر حاکی از افت تدریجی رشد صادرات این صنعت طی ماه‌های اخیر می‌باشد.

بر اساس این گزارش، عمده‎ترین اقلام صادراتی طی این مدت از نظر ارزش به ترتیب عبارت است از انواع کفپوش های ماشینی، انواع الیاف، انواع پوشاک و انواع نخ.
ادامه مطلب ...

صدور اولین برچسب نانوکیو در تایلند

انجمن فناوری‌ نانوی تایلند اولین برچسب نانوکیو (NanoQ) در این کشور را برای شرکت Supreme Products ارائه کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، برچسب نانوکیو، فرمولاسیون رنگ تولیدی شرکت Supreme Product که حاوی نانوذرات نقره با خواص ضدمیکروب است را برای استفاده در پوشش داخل آمبولانس‌ها تایید می‌کند.

نمونه فرمولاسیون رنگ شرکت مذکور توسط محققان آزمایشگاه Nano Characteristic در مرکز ملی فناوری‌ نانوی تایلند (NANOTEC) آزمایش شده است. «کاویت تانترانونت»، مدیر عامل شرکت Supreme Products این تاییدیه را از رییس انجمن فناوری‌ نانو تایلند دریافت کرده است.

برچسب نانوکیو تا دو سال اعتبار داشته و بعد از دو سال محصول شرکت بعد از بازبینی و طی فرایند تایید که شامل آزمایش مجدد فرمولاسیون رنگ آن طی دو سال است، تمدید می‌شود. طی این دو سال، اعضای انجمن مذکور، لحظه به لحظه با انجام آزمایش نمونه‌های مستقل در بازار، فرمولاسیون رنگ محصول شرکت را بررسی خواهند کرد.

در حال حاضر انجمن فناوری‌ نانوی تایلند از شرکت‌های فعال در زمینه رنگ، سرامیک، نساجی و صنایع پلاستیک خانگی درخواست کرده است تا بررسی‌های خود در زمینه امکان دریافت برچسب نانوکیو برای محصولات تولیدی خود را انجام دهند. با انجام این کار مشتریان شرکت‌ها نسبت به خرید محصول آنها که حاوی نانوذراتی با ویژگی‌های ذکر شده توسط شرکت است، اطمینان خاطر پیدا خواهند کرد. بعلاوه برچسب NanoQ به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از محصولات نانوی تقلبی موجود در بازار رهایی پیدا کنند.

تایلند بعد از کشورهای ایران و تایوان، سومین کشور در دنیا است که برچسب نانو را مدنظر قرار داده است.

نمدمالی؛ میراثی برگرفته از رنج و زحمت

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ کاری که میراث کهن صنعت دست در این دیار است و شغلی به جامانده از رنج و زحمت که مزد زحمات دستان هنرمند نمدمال از بین نرفتن این هنر است و هنوز هم حرفی برای گفتن در میان وادی گسترده هنر دارد.

نمد یک زیرانداز سنتی تهیه شده از پشم است و یکی از صنایع دستی کهن و یکی از اصلی‌ترین و جزو اولین صنایع دستی بشری است. زمانی که بشر مشاهده کرد پشم رطوبت می‌گیرد و سفت می‌شود، تصمیم به استفاده از آن به عنوان تن پوش و در کنار آن زیرانداز گرفت.

این بافته سنتی به طریقه بافتن انجام نمی‌گیرد، یعنی برای تهیه این بافته الیاف پشمی را با فشار در هم کوبیده و حاصل نهایی آن نمد است و شاید یکی از ابتدایی‌ترین شیوه‌های نساجی که بشر به آن دست یافته همین باشد.

نمد به دلیل فراوانی مواد اولیه آن در زندگی عشایر منطقه جایگاه وﯾﮋه دارد. روال زندگی عشایر بر اساس دامداری است و در کنار آن در زندگی عشایری از نمد به عنوان زیرانداز و کف پوش و تن پوش استفاده می‌کنند.

ادامه مطلب ...

هزاران کارگر نساجی در پی آتش سوزی مرگبار اخیر در بنگلادش تظاهرا

پس از کشته شدن بیش از صد نفر بر اثر آتش سوزی اوایل هفته در یک کارخانه پوشاک در بنگلادش، هزاران کارگر خشمگین نساجی روز دوشنبه در حومه داکا پایتخت این کشور، تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از داکا، این آتش سوزی، بدترین حریق یک کارخانه در بنگلادش بود.
یک آتش سوزی دیگر نیز روز دوشنبه در یک کارخانه چند طبقه تولید پوشاک در حومه داکا روی داد ولی مقامات اداره آتش نشانی اعلام کرد آتش تحت کنترل در آمده و براساس گزارشها، هیچکس در این حادثه آسیبی ندیده است.
کارگران یک کارخانه و ساکنان منطقه صنعتی آشولیا در حومه داکا جاییکه آتش سوزی گسترده روز شنبه در آن به وقوع پیوست، جاده ها را مسدود و کاری کردند دیگر کارخانه ها نیز تعطیل شوند.

ادامه مطلب ...