مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

دست های خالی صنایع نساجی و غذایی از یارانه و "آمار محرمانه"

بلاتکلیفی یارانه 7700 میلیارد تومانی بخش تولید
دست های خالی صنایع نساجی و غذایی از یارانه و "آمار محرمانه"

خبرگزاری فارس: در حالی دبیران انجمن صنایع نساجی و غذایی از عدم اختصاص یارانه بخش تولید به این دو صنعت خبر می دهند که لازم است مسئولان دولتی به طور شفاف اسامی واحدهای تولیدی استفاده کننده از یارانه 7700 میلیارد تومانی را اعلام کنند.

خبرگزاری فارس: دست های خالی صنایع نساجی و غذایی از یارانه و

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسئولان دولتی پیش از این اعلام کردند که طی 9 ماه گذشته 7700 میلیارد تومان یارانه در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به واحدهای تولیدی پرداخت شده است. این در حالی است که بسیاری از صنایع از دریافت این یارانه اظهار بی اطلاعی می کنند.


ادامه مطلب ...

کالاهای چینی بازار را قبضه کرده‌اند

کالاهای چینی بازار را قبضه کرده‌اند
نساجی نیوز: عضو کمیته ملی توسعه پایدار با ارائه پیشنهاد ایجاد هلدینگ برای حمایت و پشتیبانی از صنعت نساجی، گفت: برای حل مشکلات صنایع، راهبردها و سیاست‌های اجرایی باید مشخص باشد.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از پانا، محمدتقی امان‌پور اظهار داشت: هلدینگ، شرکتی با ماهیت ارایه خدمات پوششی برای تمامی صنایع است.

وی عنوان کرد: با ایجاد هلدینگ، مشکلات و نیازهای صنایع به آموزش، پژوهش، مدیریت بازار، خدمات، تامین مالی، سرویس‌های فنی، تامین تکنولوژی و ارتقای آنها و بسیاری از مسایل که واحدهای تولیدی به‌تنهایی نمی‌توانند مورد توجه قرار دهند، مشخص می‌شود.

عضو کمیته ملی توسعه پایدار تصریح کرد: راهبردها و سیاست‌های اجرایی باید پیشنهاد شود تا روش‌ها و چگونگی انجام یک کار و تحقق یک هدف تدوین شود.

امان‌پور گفت: در این صنعت از تکنولوژی‌های قدیمی تا پیشرفته‌ترین ماشین‌ها را شاهد هستیم.

وی افزود: حضور تکنولوژی‌های فرسوده در کشور نسبت به فناوری‌های به‌روز و مدرن بیشتر است و باعث عدم رقابت‌پذیری کالاهای داخلی با خارجی شده است.

عضو کمیته ملی توسعه پایدار عنوان کرد: هم‌اکنون کالاهای چینی بازار را قبضه کرده‌اند و این در حالی است که قابلیت‌های بسیاری در صنعت کشور وجود دارد.

امان‌پور تصریح کرد: قیمت مواد اولیه، افزایش دستمزدها، تغییر قیمت حامل انرژی و تحولات جهانی در اقتصاد، مشکلات صنعت نساجی را چند برابر کرده است.

روشی برای تولید و کنترل شکل نانوالیاف کربنی ارائه شد

روشی برای تولید و کنترل شکل نانوالیاف کربنی ارائه شد
نساجی نیوز: پژوهشگران موفق به ارائه روش جدیدی برای تولید نانوالیاف صاف شدند.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، در این روش با استفاده از گاز استیلن و آمونیاک در محیطی با دمای 700 درجه سانتیگراد، نانوالیاف تولید می‌شود. یون‌های موجود در این مخزن موجب می‌شود که نانوالیاف صاف رشد کنند.

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای جنوبی با همکاری آزمایشگاه ملی «اوک ریج» و موسسه تحقیقاتی «CRD» روشی برای تولید نانوالیاف کربن صاف روی یک بستر شفاف ارائه کردند. رشد چنین نانوالیافی برای استفاده در ابزارهای تحقیقاتی زیست‌پزشکی و پوشش‌های ضد آب می‌تواند مهم باشد. در این روش از گرید کروم باردار استفاده شده است که در آن یون‌ها برای صاف نگه‌داشتن الیاف استفاده شده است. فقدان این یون‌ها منجر به پیچ خوردن نانوالیاف می‌شود.

«آناتولی ملچکو»، از دانشگاه ایالتی کارولینای جنوبی و نویسنده مقاله‌ای در این‌باره، می‌گوید: این الیاف می‌تواند به ‌عنوان ابزار رهاسازی ژن استفاده شود. وجود بستر شفاف، محققان را قادر می‌کند تا برهمکنش میان سلول‌ها را مشاهده کرده و این برهمکنش را دستکاری کنند.

سطح این الیاف می‌تواند با استفاده از مواد ژنتیکی، پوشش داده شده و سپس وارد سلول شوند که با این کار می‌توان تحقیقات ژن‌درمانی را تسهیل کرد. بستر شفاف شرایط را برای مشاهده فراهم می‌سازد. در این میان محققان دریافته‌اند که یون‌ها می‌توانند نقش کلیدی ایفا کنند. وجود این یون‌ها موجب می شود تا الیاف به‌طور مستقیم ایجاد شوند. برای درک این نقش، باید ببینیم که این روش چگونه کار می‌کند.

الیاف با استفاده از توزیع یکنواخت نانوذرات نیکل روی سطح سیلیکون (دی اکسید سیلیکون خالص) ایجاد می‌شوند. در قدم بعد روی این بستر، یک گرید نازک از جنس کروم قرار داده می‌شود که به ‌عنوان الکترود عمل می‌کند. این بستر به‌ همراه گرید درون مخزنی با دمای 700 درجه سانتیگراد قرار داده می‌شود، سپس درون مخزن با گاز استیلن و آمونیاک پر می‌شود. سطح گرید کروم دارای بار منفی بوده و بالای مخزن به‌ عنوان الکترود دارای بار مثبت عمل می‌کند.

سپس ولتاژ الکتریکی میان دو الکترود اعمال می‌شود که منجر به میدان الکتریکی درون مخزن می‌شود. این میدان باعث برانگیختگی اتم‌ها در گاز استیلن و آمونیاک می‌شود. برخی الکترون‌ها از این سیستم جدا شده که این کار منجر به تشکیل یون‌ها می‌شود. یون‌ها درون مخزن شتاب داده شده که با برخورد به مولکول‌های دیگر موجب افزایش الکترون‌های آزاد می‌شوند. یون‌های مثبت به ‌سمت گرید دارای بار منفی حرکت می‌کند.

نانوذرات نیکل به ‌عنوان کاتالیست عمل کرده و کربن موجود در گاز استیلن، تولید نانوالیاف کربنی گرافیت مانند می‌کند. این فرآیند موجب تشکیل نانوالیاف ستونی می‌شود. از آن جهت که ساختار چیدمان اتم‌ها شش ضلعی است، به آن «نانوالیاف گرافیت مانند» گفته می‌شود.

اساسی‌ترین اقدامات برای توسعه صنعت نساجی

اساسی‌ترین اقدامات برای توسعه صنعت نساجی
نساجی نیوز: استفاده از نیروی متخصص در صنعت نساجی و لزوم تامین مواد اولیه این صنعت اساسی ترین اقدامات جهت توسعه صنعت نساجی کشور است.
به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از دنیای صنعت، مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه لزوم استفاده از نیروی متخصص در همه بخشهای صنعت نساجی ضروری و واجب است گفت: هم اصناف و هم واحدهای تولیدی صنعت نساجی طبیعتا نیاز به متخصصین و تکنسین‌ها مدیریت و کارگر حرفه‌ای دارند. رویکرد دفتر نساجی و پوشاک وزارت همواره در راستای حمایت از این نگرش بوده و همچنان براین موضوع مصر هستیم که نیروی متخصص باید درجای خود و بنا به درجه علمی خود به کارگرفته شود.

مهندس مهدی اسلام پناه گفت: اکنون کانون چرم و کفش با همکاری متخصصین راه اندازی شده که زیر مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری است و همچنین دانشکده علمی کاربردی نساجی که ۸۰۰ دانشجوی فارق التحصیل داشته نیز از جمله این موارد است. ما بر این باوریم که رویکرد استفاده از متخصصین و نسل خلاق در صنایع نساجی رویکردی مناسب و ضروری است که تا حد زیادی این مهم اتفاق افتاده‌است. این نیروها باید در عموم صنایع به کار گرفته و جذب شوند تا صنعت توسعه یابد. امروز نساجی با فناوریهایی چون نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی ارتباط دارد که حرکت و پیشرفت در این زمینه‌ها نیازمند بهره گیری از متخصصین و دانشگاهیان است.

وی همچنین در خصوص تامین مواد اولیه صنعت نساجی که امروزه دغدغه اصلی صاحبان و فعالان این حوزه‌است گفت: مواد اولیه جزو نیازهای حیاتی صنعت است که بدون آن ادامه بقای صنعت امکانپذیر نیست. تلاشها در راستای تامین این مواد و تغذیه صنعت باید افزایش یابد. تولید و صادرات در صنعت نساجی بدون مواد اولیه امکانپذیر نیست و همانطور که ما طلای زرد و سرخ و سیاه داریم؛ پنبه هم برای صنعت نساجی ما حکم طلای سفید را دارد.

وی افزود: اگر افت و خیزهایی در تامین مواد اولیه‌است ما باید به دنبال علت العلل باشیم و به سرمنشاء مشکلات برگردیم تا بتوانیم ریشه‌ای این معضل فعلی را حل کنیم. ارگانها و نهادهای فعال بارها اعلام کرده‌اند که حاضرند پنبه تولیدی را با قیمت تضمینی خریداری نمایند که باید این مساله را جدی گرفت و به آن پرداخته شود. امروز دغدغه اصلی توسعه صنعت است که بدون دراختیار داشتن مواد اولیه آنهم به اندازه کافی هیچ راهی به توسعه ختم نمی‌شود. تلاش ما بر آن است که با همکاری صنوف و ارگانهای این حوزه و با هم فکری بتوانیم تا حد امکان این معضل بزرگ صنعت نساجی را به بهترین وجه حل و فصل نماییم.

اختصاص 10 درصد از درآمد کشور به نساجی‌ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان خواستار شد:
اختصاص 10 درصد از درآمد کشور به نساجی‌ها

خبرگزاری فارس: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: باید 10 درصد از درآمد سرانه کشور صرف بخش‌های تولیدی کشور از جمله پوشاک و صنعت نساجی ‌شود.

خبرگزاری فارس: اختصاص 10 درصد از درآمد کشور به نساجی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هوشنگ قادریان امروز در آیین افتتاح 107 طرح تعاونی واقع در اداره کل تعاون استان اصفهان بیان داشت: طبق سیره‌های معصومین باید به امر اشتغال و تعاون در کشور تاکید داشت.


وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشور اظهار داشت: بخش تعاون باید طبق برنامه پنجم توسعه کشور به بخش 25 درصدی اقتصاد برسد.


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به علت نام‌گذاری سال جهاد اقتصادی در سال جاری تصریح کرد: فضای ایجاد شده در زمینه کسب و کار کشور موجب شد تا اینکه رهبر معظم انقلاب سال جاری را سال جهاد اقتصادی نام‌گذاری کنند.


وی از اصل 44 قانون اساسی سخن گفت و ادامه داد: برای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی راهی جز ایجاد بخش تعاون وجود ندارد.


میرهادی گفت: برای جلوگیری از تورم در کشور باید پول‌های سرگردان در جامعه جمع‌آوری شده و در بخش تعاون سرمایه‌گذاری شود.


وی افزود: برای ایجاد تولید مطلوب و موثر در زمینه اقتصاد پویا باید 10 درصد از درآمد سرانه کشور صرف بخش‌های تولیدی کشور از جمله پوشاک و صنعت نساجی شود.


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به ادغام‌های صورت گرفته در وزارتخانه‌ها بیان داشت: مقرر شده با ادغام‌هایی که صورت گرفته وزارتخانه‌ها در تدوین تعرفه‌های وارداتی و عوارض صادرات نقش داشته باشند.

جهش ناگهانی صادرات پوشاک هند

نساجی نیوز: صادرات پوشاک هند درماه ژوئن 2011 نسبت به مدت مشابه سال 2010 با 42.09 درصد افزایش به 1.2 میلیارد دلار رسید. به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمنصنایع نساجی ایران، صادرات پوشاک هند در ماه ژوئن 2010 معادل 853 میلیون دلار بود. در سه ماهه اول سال مالی 2012 -2011 که از ماه آوریل شروع شده بود، صادرات پوشاک به 3.58 میلیارد دلار رسید و 34.47 درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میداد. شورای تشویق صادرات پوشاک که بدنه محکمی برای صادر کنندگان پوشاک هند بشمار می رود پیش بینی کرد مجموع صادرات پوشاک در سال مالی جاری به 14 میلیارد دلار خواهد رسید. صادرات پوشاک در سال مالی 2011-2010 با 4.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 11.1 میلیارد دلار رسیده بود.

مصوبه حیاتی دولت برای کارگران صنایع نساجی

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامیاز مصوبه جدید دولت برای کارگرانصنایع نساجی خبر داد. عزت‌الله اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با اشاره به اینکه براساس این مصوبه هیئت دولت، تمام ایام بیمه بیکاری کارگران نساجی‌های کشور در زمره سنوات شغلی آنها محسوب می‌شود، اظهار داشت: این مصوبه می‌تواند مشکل بازنشستگی بسیاری از کارگران این صنعت را برطرفکند. وی افزود: در گذشته مدیران این مجموعه تنها به فکر این بودند که با فروش املاک و زمین‌های این کارخانجات مطالبات کارگران را پرداخت کنند در حالی که این امر هم بهانه‌ای بود تا این مدیران چوب حراجبه املاک این صنعت بزنند. * احتساب بیمه بیکاری در زمره سنوات شغلی کارگران عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در دولت پیگیر حل مشکل این کارگران بودیم با اشاره به مصوبهاخیر دولت در این زمینه اظهار داشت: براساس این مصوبه که به تازگی تصویب شده است تمام‌ ایام بیمه بیکاری کارگران صنعت نساجی کشور به عنوان کارهای سخت‌وزیان‌آور محسوب می‌شود. وی با تاکید بر اینکه این امر در صدوراحکام بازنشستگی پیش‌ از موعد این کارگران مهم خواهد بود، تصریح کرد: این مسئله برای کارگران نساجی مازندران مهم و حیاتی خواهد بود. اکبری با اشاره به اینکه این مصوبه را برای کارگران نساجی مازندران پیگیری می‌کردیم، گفت: با پیگیری‌هایوزیر کار و تعاون این مصوبه برای تمام‌ کارگران صنعت نساجی تأیید شد که مصوبه‌ای کم‌نظیر برای رفع مشکل کارگران این صنعت خواهد بود. نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس با بیان براساس این مصوبه بار مالی این مصوبه برعهده دولت گذاشته شده است، یادآور شد: اجرای تمام مصوبات قبلی هیئت دولت درباره صنایع نساجی از دیگر تاکیدات این مصوبه است. وی افزود: براساس دیگر بندهای این مصوبه تمام‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری زیر‌پوشش بانک مرکزی مکلف‌ شده‌اند اصل سود و تسهیلات سررسید شده و معوقه واحدهای نساجی را که دچار مشکل شده‌اند را از یک تا پنج سال تقسیط کنند. اکبری یادآور شد: بانک‌ها باید لیست این شرکت‌ها از سرفصل مطالبات معوض خارج کرده و تمام دیرکرد بازپرداخت این واحدها را بعد از تعیین تکلیف ببخشند. * جابجایی اجباری کارگران در گذشته وی افزود: در نساجی‌های مازندران کارگرانی که مشکل دارند عمده افرادی هستند که از نساجی شماره دو(تبرستان)به نساجی مازندران منتقل شده‌اند. اکبری با اشاره به اینکه این کارگرانبه صورت جدی دارای مشکلاتی هستند، یادآور شد: این کارگران را به بهانه تعمیرات و یا ایجاد مجموعه جدید به این کارخانه منتفل کرده‌اند در حالی که در مجموعه جدید سالن خالی از ماشین‌آلات کیفی بود. وی ادامه داد: تعداد این کارگران 700 نفر بود و اینها افرادی هستند که خودشان راضی نبودند بلکه با فشار این افراد جابه‌جا شدند. اکبری گفت: براساس این مصوبه این کارگران میتوانند بازنشستگی پیش از موعد دریافت کنند.