مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نساجی بابکان صنعتی ریشه‌دار و در انتظار حمایت

گزارش فارس از آخرین روند نوسازی نساجی بابکان؛
نساجی بابکان صنعتی ریشه‌دار و در انتظار حمایت

خبرگزاری ‌فارس: نساجی بابکان در زمره واحدهای قدیمی نساجی استان‌های شمالی به شمار می‌رود که علاوه بر مشکلاتی که از گذشته به عنوان میراث برای این مجموعه باقی‌مانده است عدم حمایت‌های لازم از دیگر دغدغه‌های این مجموعه به شمار می‌رود.


به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، قصه نساجی‌های استان مازندران قصه امروز و دیروز نیست.
صنعتی پرسود و پررونق در دنیا امروز مهم‌ترین مشکل کارگری و صنعتی در استان مازندران به شمار می‌رود.

زمانی وضعیت نساجی بابکان در زیر تنش‌های مدیریتی و کارگری نساجی‌های مازندران و قائمشهر ناپیدا بود اما امروز با رونق گرفتن احیای نساجی‌ مازندران توسعه و بازسازی این واحد صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
شرکت نساجی بابکان سهامی عام در سال 1352 ابتدا به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است.
اداره این شرکت در اواخر سال 1358 به سازمان صنایع ملی ایران سپرده شده و از اوائل سال 1368 زیر پوشش بانک صنعت و معدن قرار گرفت.
شرکت نساجی بابکان در سال 1371 به سهامی عام تبدیل شد و سهام آن از مهر ماه سال 1375 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.
موضوع فعالیت اصلی شرکت بر اساس اساسنامه تولید و تهیه انواع نخ، پارچه و هرگونه منسوجات دیگر و فعالیت‌ای تجاری مرتبط است.
کارخانه نساجی بابکان در زمینی به مساحت 462هزار مترمربع واقع در کیلومتر هفت جاده آمل به بابل احداث شده است و مساحت سالن‌های تولید شامل بخش ریسندگی و بافندگی و انبارها61هزار مترمربع می‌رسد.
این واحد صنعتی هم اکنون در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

* بابکان صنعتی با 11میلیارد تومان بدهی
مدیرعامل نساجی بابکان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در زمانی که این مجموعه را تحویل گرفتیم نساجی بابکان چهار میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی داشت، گفت: بدهی این مجموعه هم اکنون به 11میلیارد تومان افزایش یافته که بیشتر آن جرایم ناشی از دیرکرد است.
حسین نیک‌چی افزود: در زمان تحویل شرکت این مجموعه در زمره واحدهای جزء ماده 141 بود که کارخانه‌ای ورشکسته با زیان انباشته محسوب می‌شد، دو ماه بود حقوق کارگران پرداخت نشده بود و چکی نیز که به عنوان حقوق و دستمزد به کارگران داده بودند نیز برگشت خورده بود.
نیک‌چی با اشاره به اینکه در این کارخانه پارچه با عرض مختلف تولید خواهیم کرد، اظهار داشت: این کارخانه جزء چند کارخانه‌ نساجی در کشور است که توان تولید پارچه عریض را دارد و این مجموعه در چهار نوع 20، 10، 32 و 40نخ تولید می‌کند.

* ماشین‌آلات نساجی بابکان پس از 11سال نصب شد
مدیرعامل شرکت نساجی بابکان با اعلام اینکه نصب ماشین‌آلات این مجموعه از مهرماه آغاز شده است، افزود: این ماشین‌آلات از 11سال پیش تاکنون بلااستفاده باقی مانده بود و چون به صورت ارزی خریداری شده بود سود بالایی نیز به آن اضافه شده بود.
وی با اشاره به اینکه با وضعیت فعلی در کشور اگر سرعت اجرای طرح‌های ما افزایش نیابد فایده‌ای نخواهد داشت، اظهار داشت: هم اکنون این مجموعه در بحث انرژی و در بازسازی سقف‌ها برای کاهش مصرف انرژی به حمایت‌های جدی نیاز دارد.
نیک‌چی درباره میزان اشتغالزایی در این مجموعه تصریح کرد: کارگرانی که برای این مجموعه به کارگیری می‌شوند باید متخصص باشند حتی در این مجموعه باید از دانشجویان رشته‌های نساجی می‌توان استفاده کرد اما به دلیل اینکه این پروژه به صورت فازبندی صورت می‌گیرد نمی‌توان میزان دقیق اشتغالزایی این مجموعه بیان کرد.

* مجوز دو ساله از صنایع برای بازسازی و نوسازی
وی با اعلام اینکه 89 مجوز دو ساله برای بازسازی و نوسازی شرکت نساجی بابکان از صنایع و معادن اخذ شده است، گفت: در یک دوره تا سه ماهه نزدیک به 100دستگاه ماشین‌آلات ریسندگی و بافندگی در این مجموعه نصب می‌شود.
نیک‌چی با بیان اینکه یک دستگاه آهار که نصب آن سه ماه زمان نیاز دارد نیز در خط بازسازی و نوسازی نصب می‌شود، یادآور شد: در خط ریسندگی این مجموعه ظرفیت 20تنی تولید در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه مقداری ماشین‌آلات با هزینه شخصی در مجموعه نصب شده است، گفت: یک سفارش خرید خارجی نیز داشتیم که در شرایط فعلی به دلیل شرایط بین‌المللی مشکل پرداخت به این سازنده وجود دارد.

* آغاز بهره‌برداری از طرح‌های توسعه نساجی بابکان
وی با بیان اینکه در فاز یک پروژه بافندگی 44 دستگاه بافندگی نصب شده است، افزود: در این فاز پارچه‌های سه متر و 60متری تولید می‌شود و ماشین‌آلات نیز عموما از نوع سویزلر هستند.
نیک‌چی با تاکید بر اینکه زمان صرف شده برای نصب این ماشین‌آلات دو ماه بوده است، یادآور شد: این زمان به اعتقاد نمایندگان این شرکت خوب بوده است و در این مدت هم جمع‌آوری ماشین‌آلات فرسوده و هم نصب دستگاه‌های جدید صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه 50 دستگاه دیگر در فاز دوم این بخش نصب می‌شود، اظهار داشت: بالغ بر 100دستگاه ماشین‌آلات در این مجموعه به کار گرفته می‌شود که عرض این دستگاه‌ها سه متر و 90 خواهد بود.
مدیرعامل شرکت نساجی بابکان با اعلام اینکه در مجموعه دیگر طرح توسعه یکی از سالن‌های این مجموعه صورت گرفت، اظهار داشت: عملیات عمرانی این مجموعه از 15 اسفند ماه آغاز شده و در هم اکنون به پایان رسیده است.
وی افزود: عملیات خاکبرداری، کف‌سازی و عملیات عمرانی دیگر در این سالن صورت صورت گرفت تا این سالن برای مجموعه ریسندگی با بافندگی یا یکی از بخش‌های رنگرزی اختصاص یابد.

* دو سال تلاش برای 5/7میلیارد تومان تسهیلات
مدیرعامل نساجی بابکان با اشاره به اینکه از دو سال گذشته تاکنون برای دریافت تسهیلات با مجموعه‌های مختلف وارد مذاکره شده‌ایم، افزود: به این شرط این مجموعه را تحویل گرفتیم که5/7 میلیارد تومان تسهیلات بانک صنعت و معدن برای این مجموعه مصوب شده بود.
وی اظهار داشت: در این قرارداد برای اعطای تسهیلات به آن به صورت 50 درصد کارفرما و 50 درصد بانک سرمایه‌گذاری اعلام شده بود در حالی که وثیقه بانک را هم از کارفرما می‌خواستند در صورتی که محل تولید و اجرای پروژه می‌تواند به عنوان وثیقه به کار رود.
نیک‌چی با تاکید بر اینکه5/7 میلیارد تومان بر اساس محاسبات دو سال گذشته بود در حالی این رقم اکنون با روند فعلی اقتصادی نه تنها به بابکان اختصاص نیافته است بلکه دچار تغییراتی نیز شده است، تصریح کرد: بحران انرژی و مواد اولیه در کنار تسهیلاتی که هیچگاه به این مجموعه اختصاص داده نشده است از مهم‌ترین مشکلات این مجموعه است و این در حالی است که معضل بدهی به تامین اجتماعی نیز موجب شده است نتوان از مزایای تجارت، خرید، تجارت و فروش استفاده کرد.
..........................
گزارش از الناز پاک‌نیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد