مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

فرایند رینگ

ماشین رینگ(تمام تاب):

نیمچه نخ تولید شده به وسیله فلایر باید توسط ماشین رینگ تبدیل به نخ بشود. عملیاتی که ماشین رینگ انجام می دهد به شرح زیر است:

1-    تقلیل وزن مخصوص خطی نیمچه نخ به وسیله کشش دادن الیاف.

2-    تابیدن فتیله کشش داده شده و تبدیل به نخ.

3-    پیچیدن نخ تولید شده بر روی ماسوره

 

قفسه های گیره نیمچه نخ و مسیر هدایت نیمچه نخ به غلتکهای کشش:

قفسه هیا گیره نیمچه نخ که در بالای ماشین رنیگ واقع شده، طوری طراحی شده که وقتی بوبین نیمچه نخ را به آن فشار می دهیم، زائده ای از شیرا آن بیرون آ,ده وبوبین را در همانجا نگه می دارد و وقتی بخواهیم بوبین را در بیاوریم ، بافشار دیگری زائده به داخل می رود و بوبین بیرون می آید.

 

سیستم مکنده:

بعد از غلتک کشش جلو لوله ای وجود دارد که دائما هوای داخل آن توسط پمپ مکیده می شود و زمانی که نخ پاره شد، الیاف خروجی را به داخل می کشد تا عمل پیوند انجام شود.

 

بازوی فشار:

مکانیزم فشردن غلتکهای بالایی به غلتکهای پایینی در قسمت کشش ماشین رینگ غالبا با استفاده از فنر در بازوی فشار است.

 

 

 

قلاب هدایت نخ:

قلاب هدایت نخ باید با دوک هم محور باشد. این قلاب را راهنمای نخ نیز می گویند.

رینگ: رینگ معمولا شامل یک نوار استوانه نازک به نام وب و یک لبه به حالت عمود بر استوانه به نام فلنج است و اصطلاح عینکی نیز به آن گفته می شود. منظور از قطر رینگ ، قطر داخلی فلنج است، قطر رینگ و پهنای فلنج و طول استوانه از عوامل مشخص کننده اندازه رینگ است. رینگهای کوچکتر برای نخهای ظریف مورد استفاده قرار میگیرد.

 

حلقهای کنترل بالن و صفحه های جدا کننده :

در ماشینهای ریسندگی رینگ یک الی دو حلقه کنترل بالن و یک صفحه جدا کننده وجود دارد که حلقه بالای کوچکتر از حلقه پایینی است وجود این حلقه ها بسیار ضروری است زیرا در صورت عدم وجود انها نخ به دور ماسوره اصلا پیچیده نمیشود ویا مشکلات فراوانی را ایجاد می نماید صفحه جدا کننده نیز به دلیل در گیر نشدن نخها با یکدیگر و جلوگیری از به وجود امدن گره و مشکلات دیگر استفاده میشود

 

رینگ:

رینگ معمولا شامل یک نوار استوانهای نازک به نام وب و یک لیه به حالت عمود بر استوانه به نام فلنج است و اصطلاح عینکی نیز به ان گفته میشود

منظور از رینگ. قطرداخلی فلنج است .قطر رینگ و پهنای فلنج و طول استواه از عوامل مشخص کننده اندازه رینگ است . رینگهای کوچکتر برای نخهای ظریف مورد استفاده قرار میگیرد

 

شیطانک:

شیطانک قطعه ای است که بر روی رینگ سوار می شودوبه علت سرعت بالا و اصطکاکی که با رینگ دارد، جنس آن باید مقاومت گرمایی و توان انتقال حرارت بالایی داشته باشد. شکل شیطانک به فرمهای مختلفی بر اساس نوع استفاده آن ساخته شده است که از جمله به شکل (C) ، بیضوی و گوشواره ای است. نمره شیطانک بر حسب وزن ده عدد شیطانک معین می شود.

دوک و پایه دوک و پدال ترمز دوک:

ماسوره که برای پیچیدن نخ به کار میرود، بر روی دوک قرار میگیرد و دوک روی پایه ای به نام پایه دوک سوار است، که در محفظه ای قرار گرفتهاست. جلوی هر دوک زائده ای به شکل اهرمنصب شده که به ان پدال ترمز دوک می گویند. با فشار بر روی آن (توسط زانو) دوک از حرکت باز می  ایستد وبا توقف آن می توان نخ را پیوند و یا برای عبور نخ از مسیر خودش استفاده کرد.

 

معایب و علتها:

 

معایب

علتها

بوبین تولید شده بیش از حد لاغر است

سرعت بالا و پاینی رفتن میز زیاد است.

لذا تعداد حلقه های دراینچ کم است.

نخ تولید شده زبر و خشن است

1-    شیطانک خراب است.

2-    فشار بر روی غلتکها مناسب نیست.

3-    غلتکهای ماهوتی کثیف و یا خراب شده

4-  حلقه های بالن گیر و راهنماها خراب شده و خش برداشته باشد.

قسمت پایین بوبین خالی است.

نقطه شروع میز بیش از حد بالا است.

شیطانک ضمن حرکت به بیرون پرتاب می شود.

1-    نمره شیطانک با نمره نخ تناسب ندارد.

2-    رینگ (عینکی) خراب شده است.

3-    خاصیت شیطانک از بین رفته است.

4-    شیطانک سبک است.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد