مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

فلایر

 

ماشین نیم تاب(فلایر):

معمولا بعد از تولید فتیله نمی توان آن را مستقیما به ماشین رینگ تغذیه کرد و برای تقلیل وزن مخصوص خطی فتیله و تولید محصولی به نام نیمچه نخ(Roving) باید مرحله نیم تاب انجام گیرد. ضمنا در این ماشین به نیمچه نخ مقدار معینی تاب داده می شود تا استحکام نیمچه نخ در اثر اصطکاک بین الیاف افزایش پیدا کند.

مقدار تاب مورد لزوم برای نیمچه نخ متناسب با مقاومت مورد نیاز آن وبر اساس تجربه انتخاب می شود. تاب باید آنقدر باشد که از پاره شدن نیمچه نخ در زمان پیچیدن آن به صورت بوبین و یا هنگام تغذیه به ماشین ریسندگی رینگ ، جلوگیری به عمل آورد.

نیمچه نخ تابیده شده بر روی بوبین به صورت چندین لایه که هر لایه حالت مارپیچ دارد و از حلقه های نیمچه نخ که پهلوی هم قرار گرفته اند،‌تشکیل شده است.

تنظیم کشیدگی نیمچه نخ:

وضعیت کشیدگی نیمچه نخ بین غلتک پایین جلو بالای پروانه با ابزارهایی که در کاتالوگ هر دستگاه معرفی می شود، باید طوری تنظیم شود که در موقع توقف ماشین ، حالت 3 و در موقع حرکت حالت 1 را داشته باشد و حالت 2 وضعیت نامناسب را ارائه می دهد.

تنظیم فاصله غلتکهای کشش :

 گیج غلتکها ، بستگی به طول الیاف ، کشش و وزن نیمچه نخ تولیدی دارد. در سیستمهای کشسشی که از نوار استفاده میشود فواصل غلتکها برای الیفا مختلف تقریبا ثابت است  و باید بر حسب توصیه کارخانه سازنده عمل کرد.

تنظیم کشش فتیله:

در ناحیه کشش مقدار کشش اصولا به طور تدریجی در دو ناحیه تقسیم می شود. در ناحیه عقب میزان کشش خیلی جزیی است(تقریبا 5/1) و به منظور برطرف کردن حالت چسبندگی الیاف می باشدو کشش اصلی در ناحیه جلو است که به وسیله تعویض دنده قابل تعویض کشش این میزان قابل تغییراست.

تنظیم تاب:

عواملی که در تنظیم تابمورد لزوم موثر است عبارتند از نمره نیمچه نخ یا نمره هنک طول و ظرافت الیاف  مقدار تاب را میتوان از رابطه زیر بدست اورد

T.P.I = T.M

در این رابطه (T.P.I) تاب در اینچ و (T.M) فاکتور تاب و (N) نمره هنک نیمچه نخ  است  بعد از بدست اوردن میزان تاب در اینچ از رابطه فوق  میتوان با عوض کردن چرخ دنده قابل تعویض تاب میزان تاب مورد نظر را بدست اورد . ضریب یا فاکتور تاب بر اساس تجربه دست میاید

 

ورودی: فتیله شانه شده از قسمت پاساژ یا فتیله کارد پاساژ

پردازش: کشیدن الیاف و تابیدن انها به مقدار کم

خروجی: نیمچه نخ

کنترل جهت راه اندازه:

·       سرویس کاری اولیه(تمیز کردن ماهوتی، پرزگیرها و کندانسورها و غیره) را انجام دهید

·   تعداد واحدهای فعال را شمرده و با عدد کامپیوتر مطابقت نمایند در صورت اشتباه بودن عدد صحیح را وارد کنید

·       تفنگهای غیر فعال را بالا بزنید،

·       رنگ کلیپس ها و کندانسورها انواع موجود بودن را چک کنید

·   درست بودن تعداد پیچش نیمچه نخ به دور شیطانک (3 بار ) را چک کنید.اپرونهای زیری رابطور صحیح درجای خود قرار دهید

·       چراغ های روی پانل باید خاموش باشد(در صورتیکه روشن باشد باید عیب برطرف شود)

 

 

 

کنترلهای حین کار:

 

·       مجیتکس دستگاه روشن باشد و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید(در زمان داف مجیتکس نباید خاموش باشد.

·       مرتبا در پشت دستگاه حرکت کرده و بانکه ها را مرتب و در محل مناسب خود قرار دهید تا به دیگر فتیله ها آسیب نرساند و یا پاره نشود

·       هنگام خالی شدن بانکه آن را با بانکه پر تعویض کنید

·       در صورتیکه واحد معیوبی تولید می شود(به پیچیدن به دور بوبین ، تولید غیر عادی واحد پیچش زیاد به دور ماهوتی و پارگی زیاد کل دستگاه سریعا به رئیس شیفت اطلاع دهید

·       واحدها را کنترل کنید و در صورت پیچیدگی به دور غلتک زیرین ، دستگاه را خاموش کنید زیرا باعث پارگی اپرون می گردد.

·       در صورت پاره شدن اپرون سریعا به مسئول قسمت گزارش گردد.

·       به دقت و به طور مداوم به ماشین نگاه کنید تا در صورت بی شدن یک واحد بلافاصله دستگاه قطع شود

·       در صورت پارگی اپرون بلافاصله اپرون را بچسبانید

·       کنترل نمایید که فشار واحد ها و رنگ کلیپس یکسان باشد

·       دقت کنید کاتستها با یکدیگر جابه جا نشود

·       در صورت خرابی واحد مخصوصا بلبرینک (صدا یا لقی آن شنیده با دیده شود) واحد را بلافاصله متوقف و تجهت رفع عیب گزارش دهید

·       موقع راه اندازی بعد از داف ، شیطانک را کنترل کنید تا به بوبین گیر نکند

·       هنگام داف، بوبینها را به آرامی داخل چرخ بگذارید

·       در صورت استفاده از 2  رنگ ، یا 2 نوع الیاف بر روی یک ماشین حتما بین آنها رافاصله بگذارید و بانکه و بوبین مربوطه را کنترل کنید

 

 

اقدامات اپراتور:

·       محل عبور فتیله در قسمت قفسه دستگاه و محل عبور نیمچه نخ را تمیز کنید

·       قسمت کشش واپرونهای بالایی و پایینی را تمیز کنید

·       اپرونها را بوسیله آب تمیز کرده و آنها را خشک کنید

·       جهت جلوگیری از پیچش فتیله اپرونها را به پودر بچه آغشته کنید

·       سطح ماشین و محوطه آن را تمیز نمایید

·       فاصله بین سیلندرها و اطراف کندانسور را به طور مداوم تمیز کنید

·       هر بانکه که در زیر دستگاه قرا می گیرد و چرخ آن را تمیز کنید

·       برگهای ثبت واحدهای فعال و غیر فعال ، تعداد داف و شمارش کندانسورها را تکمیل کنید.

 

موارد ایمنی:

·       حتی الامکان از لباس کوتا ه استفاده کنید( به جهت گیر نکردن به پروانه فلایر)

·       از بسته بودن کلیه دربها اطمینان حاصل کنید

·       هنگام پایین آمدن صفحه اسپیندل مراقب باشید تا دست یا چیزی زیر آن قرار نگیرد

 

اقدامات بعد از خاموش:

·       در صورتیکه ماشین بیش از 7 ساعت توقف پیدا  کند پس از خاموش کردن تفنگی ها را بالا بزنید

·       غلتکهای ماهوتی و سطح ماشین را تمیز نمایید

·       اطراف ماشین را تمیز کنید

·       بانکه و چرخ بانکه ها را تمیز کنید

 

 

 

مهارتها و شرایط اپراتور:

·       قد بلند

·       قدرت بینایی

·       استعداد

·       سرعت عمل

·       حداقل داشتن زبان لاتین

·       توانایی در شناسایی و رفع آلارم های متداول دستگاه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد