مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

سؤال از وزرای اقتصاد و صنعت درمورد کارخانه های نساجی مازندران


نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت برای حل مشکلات کارخانه نساجی ورود کردیم اما با کدخدامنشی اتفاقی نیفتاد، او گفت: با توجه به این وضعیت طرح سؤال از وزیران اقتصاد و صنعت به‌دلیل کوتاهی و اهمالی که در احیای کارخانجات نساجی داشتند در دستور کار قرار گرفت.

  

پیشرفت مملکت خیلی سخت و پیچیده نیست، تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز؛ در روزگاری نه چندان دور کارخانجات نساجی کنار مزارع پنبه بود، کشاورز پنبه می‌کاشت، کارخانه نخ‌ریسی نخ تولید می‌کرد، کارخانه پارچه بافی پارچه می‌بافت و پارچه ایرانی با قیمت عالی به دست مصرف‌کننده می‌رسید و حتی در این زمینه صادرات نیز صورت می‌گرفت اما امروزه پنبه باید صدها کیلومتر راه را طی کند تا به کارخانه نخ‌ریسی برسد، از کارخانه نخ‌ریسی به کارخانه نساجی و سایر مراحل که با این وضعیت قیمت پارچه ایرانی 10 برابر قیمت پارچه خارجی شد.

در شرایطی که مزارع پنبه مازندران تبدیل به باغ‌های مرکبات و ویلا  شد از کارخانجات نساجی مازندران خطوط محدود بافت کفن باقی مانده است و بیشتر کارخانجات تعطیل و زمین‌های کارخانه به فروش رسیده است.

رسیدن دوباره به شکوه سابق کارخانجات نساجی با ده‌ها هزار کارگر ایرانی و تولید پارچه ملی سخت نیست؛ خیز تا خرقه صوفی به خرابات بریم....

 نماینده مردم قائم‌شهر، جویبار، سوادکوه و سوادکوه شمالی و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: کارخانه معروف به شماره یک یا نساجی قائم‌شهر براساس اصل 44 اساسی و مصوب هیأت ممیزی اقتصاد باید از سوی دولت واگذار می‌شد و در اختیار شرکت هیدرو قرار گرفت که با توجه به مشکلات براساس مقررات به مزایده گذاشته شد و در چند مرحله کسی مشتری و خریدار نبود.

سیدعلی ادیانی افزود: بنا به مصوبه شورای قائم‌شهر شهرداری آن را خریده و قرارداد فروش بین سازمان خصوصی‌سازی و شهرداری منعقد شده است؛ اینکه شهرداری اهلیت داشت  مربوط به سلسله مسائلی به دل شورای قبل برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر کارخانه نساجی وضعیت مطلوبی ندارد، اضافه کرد: به لحاظ تولید، عدم پرداخت مطالبات و بدهی کارگری وضعیت آن بدتر از زمانی است که هیدرو مالک نساجی بود.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: کارخانه شماره سه نساجی نیز به لحاظ مالکیت قبل از واگذاری در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی بوده که در سال 88 به یک تبعه ترکیه به‌عنوان سرمایه‌گذار خارجی  واگذار شده است.

ادیانی با اشاره به اینکه این کارخانه با خرید نزدیک به 70 درصد سهام آن براساس مصوبه دولت و تصمیم وزارت اقتصاد به نام سرمایه‌گذار خارجی منتقل شد، افزود: همچنین این سرمایه‌گذار نزدیک به 30 میلیون یورو تسهیلات دریافت کرد که قرار بود آورده را تزریق کند ولی به هر دلیل به تعهدات خود عمل نکرد به‌طوری‌که قرار بود کارخانجات نساجی به مدت دو سال احیا شود ولی الان 10 سال هنوز اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: این سرمایه‌گذار ممنوع‌الورود به کشور است و در یک حقه حقوقی و در قالب وکالت بلاعزل و بلاوجه سهام خود را به سرمایه‌گذاری به نام علم بیگی منتقل می‌کند و وکالت بلاعزل می‌دهد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس افزود: از زمانی‌که بنده نماینده مجلس دهم شدم این فرد را ندیدم و براساس گزارش‌ها این فرد ادعا دارد ممنوع‌الخروج از آلمان است درحالی‌که اساساً سرمایه‌گذار خارجی حق انتقال سهام، فروش و واگذاری را نداشته است.

ادیانی با اعلام اینکه در حال حاضر با یک کارخانه ورشکسته با بدهی کلان و کارگران شریفی روبه‌رو شدیم که بدون قیم و متولی هستند، تصریح کرد: باتوجه به این شرایط محکم پای کار ایستادیم تا تولید به جلو رود و با مدیریت شهرستان این کارخانه سرپاست.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل این کارخانه ورود پیدا کردیم ولی با کدخدامنشی اتفاقی نیفتاد، اظهار کرد: با توجه به این وضعیت طرح سؤال از وزرای اقتصاد و صنعت به‌واسطه کوتاهی و اهمالی که در احیای کارخانجات نساجی داستند در دستور کار قرار دارد که قرار است در کمیسیون صنعت و اقتصاد به سؤالات پاسخ دهند، ولی هیچ پاسخی جز تسلیم شدن ندارند.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس خاطرنشان کرد: مقصران اصلی این مشکل دولت و وزرای اقتصاد و صنعت هستند که به مردم وعده توخالی و بلاعملی مبنی بر بازسازی کارخانجات نساجی دادند.

ادیانی در پایان گفت: زمین‌گیر شدن کارخانجات نساجی مازندران بزرگترین دلیل بر بی‌کفایتی دولت است که با این مدیران فشلی که داریم  نه تنها نساجی احیا نخواهد شد بلکه داشته‌های فعلی صنعت استان نیز در معرض خطر هستند.

منبع: فارس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد