مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آمادگی منطقه آزاد ماکو برای پذیرش سرمایه گذاران ترکیه

غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو گفت: فعالان اقتصادی ترکیه با راه‌اندازی واحدهای تولید نساجی و پوشاک در منطقه آزاد ماکو می‌توانند از ظرفیت‌های بازار پرتقاضای ایران بهره‌مند شوند.

غلامرضا سلیمانی امروز در گفتگو با خبرنگاران در خصوص بازار ایران و ترکیه، اظهار داشت: ایران و ترکیه یک بازار ۱۶۰میلیون نفری را تشکیل می‌دهند و اگر بتوانیم مزیت‌های ترکیه و ایران را با یکدیگر ترکیب کنیم، با کمک و خلاقیت بخش خصوصی می‌توانیم بازارهای جهانی را تسخیر کنیم.
  
وی تصریح کرد: البته باید برای موانع بانکی و گمرکی به راه حل‌هایی برسیم تا هیچ نگرانی برای بخش خصوصی دو کشور وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو دروازه ورود ایران به ترکیه و اروپا بوده و به اقتضای همسایگی و سیاست‌های دوستانه ۲ کشور سازمان منطقه آزاد تمرکز خود را بر تسهیل و ارتقای ارتباط میان ایران و ترکیه قرار داده و در ۶ماه گذشته چندین اقدام اساسی را برمبنای این سیاست مدیریت کرده است.

وی با اشاره به این که ایران و ترکیه با توجه به تاکید روسای جمهوری دو کشور مبنی بر توسعه و ارتقای روابط تجاری تا سطح ۳۰میلیارد دلار، راهبردهای استراتژیک خود را بر مبنای توسعه همه‌جانبه روابط قرار داده‌اند، اظهار کرد: اقدام مهم ما تدوین اهداف در توسعه صادرات، جذب سرمایه‌گذار، صادرات‌مجدد، ترانزیت و تامین مالی است و ما شریک نخست خود در تمام این حوزه‌ها را کشور ترکیه می‌دانیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو افزود: به همین منظور از معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه خواسته‌ایم تا با انجام رایزنی‌های لازم با همتایان خود در ترکیه، این مسیر مثبت را هموار کنند و ما نیز پیشنهادات خود را برای تشکیل کارگروه مشترک دو کشور ارائه کرده‌ایم.

سلیمانی گفت: تصمیم داریم ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منطقه آزاد ماکو را به دوستان و همکارانمان در کشور ترکیه معرفی کنیم تا بتوانیم با تدوین برنامه‌های مشترک به تقویت ترانزیت و بازرگانی بپردازیم.

وی در خصوص اینکه چه ظرفیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری صنعت‌گران و بازرگانان ترکیه دارد، تصریح کرد: منطقه آزاد ماکو با توجه به دارا بودن امتیازاتی از قبیل انرژی ارزان و زیرساخت‌های آماده و قدرتمند، می‌تواند در بسته‌بندی، مدیریت و هدایت کالاهای ترانزیتی به تمام جهان نقش کلیدی ایفا کند.

وی اظهار کرد: در سفری که به منطقه آزاد مرسین داشتم، ضمن دعوت از مدیران این منطقه به ایران، برنامه‌ها و ظرفیت‌های ماکو را برای همکاری به طور رسمی معرفی کردم و در صورت تایید این برنامه‌ها در وزارت تجارت ترکیه، به سرعت اقدامات لازم برای شروع همکاری انجام می شود.

وی با اشاره به این که سفر به ترابزون و تقویت ارتباطات این حوزه با همکارانمان در ترابزون نیز در برنامه‌های کوتاه‌مدت ما قرار دارد، تصیرح کرد: بخش دیگر برنامه‌های ما، تقویت ارتباطات بانکی و مالی با کشور ترکیه از طریق منطقه آزاد ماکو است.

وی اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو به واسطه مجهز بودن به فیبر نوری و زیرساخت‌های فنی لازم، می‌تواند به قطب دیجیتالی منطقه نیز تبدیل شود تا میزبان دیتاسنترهای مهم باشد و در این بخش نیز مایلیم همکاری‌های خود را با کشور ترکیه گسترش دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: مهم‌ترین چالش این است که بخش خصوصی کشور ترکیه شناخت عمیق و کاملی از ظرفیت‌های ایران و مخصوصا مناطق آزاد ندارد و در بعضی موارد تحت تاثیر فضای رسانه‌ای منفی قرار گرفته‌اند.

به گفته وی می‌توانیم مشکلات را با هم رفع کرده و اگر لازم باشد از ظرفیت‌های دو دولت و مجلس برای تسهیل ارتباطات تجاری استفاده کنیم.

سلیمانی گفت: قیمت انرژی، گاز، آب، زمین و کارگر در ایران و مخصوصا منطقه آزاد ماکو به مراتب از ترکیه کمتر است و این اختلاف ۵۰ تا ۶۰درصدی در هزینه‌ها می‌تواند مشوق بسیار خوبی باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: فعالان اقتصادی ترکیه می‌توانند با راه‌اندازی واحدهای تولید نساجی و پوشاک در منطقه آزاد ماکو از ظرفیت‌های بازار پرتقاضای ایران بهره‌مند شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد