مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آمار واردات پوشاک به ایران

عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با توجه به آمار به ثبت رسیده در سازمان ملل و قیاس آن با آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که حدود ۹۹ درصد از پوشاک وارد شده به ایران از چین و امارات، قاچاق است.
مجید نامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به میزان واردات پوشاک به ایران براساس آمار سازمان ملل، بیان کرد: در مورد میزان واردات پوشاک به ایران دو آمار متفاوت وجود دارد. آمارهایی که مربوط به سازمان ملل و نیز گمرک ایران است که این دو با یکدیگر اختلاف فاحشی دارند.
  
وی ادامه داد: از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۵ حدود یک میلیارد دلار صادرات پوشاک از سوی سایر کشورها به ایران انجام گرفته است که براساس آمار سازمان ملل سهم چینی ۳۹۸ میلیون دلار، ترکیه ۳۳۸ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۲۰۹ میلیون دلار، هند ۲۲.۵ میلیون دلار، ایتالیا ۱۶ میلیون دلار، آلمان ۳.۴ میلیون دلار، سوئیس سه میلیون دلار، اسپانیا سه میلیون دلار، فرانسه ۲.۳ میلیون دلار و بلژیک ۷۱۶ هزار دلار بوده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ادامه داد: این آمار، آمار بین‌المللی است که در سال ۲۰۱۶ به ثبت رسیده و میزان صادرات پوشاک براساس کدهای تعرفه‌ای ۶۱ و ۶۲ توسط صادرکنندگان به گمرکات کشور مبدا به مقصد ایران ثبت شده است.

نامی همچنین به آمار صادرات پوشاک از دی‌ماه سال ۱۳۹۵ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و گفت: هنوز میزان صادرات پوشاک از سوی کشور چین و امارات متحده عربی به ایران اعلام نشده و سازمان ملل در این رابطه آماری منتشر نکرده است، اما میزان صادرات پوشاک از کشورهای ترکیه، ایتالیا، هند، اسپانیا، آلمان، سوئیس و فرانسه به ایران در مدت زمانی مذکور به ترتیب معادل ۱۰۰، ۱۷، ۱۳.۵، ۳.۹، ۳.۵، ۳ و ۲.۳ میلیون دلار بوده است.

به گفته وی، میزان پوشاکی که از امارات به ایران وارد می‌شود نیز عمدتا چینی است چرا که اماراتی‌ها در بخش تولید پوشاک فعالیت قابل اشاره‌ای ندارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به این‌که کیفیت پوشاک کشورهای اروپایی از سایر کشورها مطلوب‌تر است، خاطر نشان کرد: عمدتا پوشاک وارد شده از کشورهای چین و امارات دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و کالای درجه دو به شمار می‌آیند.

نامی با بیان این‌که براساس خود اظهاری چینی‌ها و اماراتی‌ها به ترتیب ۳۹۸ و ۳۳۸ میلیون دلار از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۵ صادرات پوشاک به ایران صورت گرفته است، اظهار کرد: این آماری است که توسط سازمان ملل منتشر شده اما براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت زمانی اعلام شده میزان واردات چینی‌ها و اماراتی‌ها به ایران به ترتیب پنج و چهار میلیون دلار بوده است. این در حالی است که طبق آمار سازمان ملل ترکیه‌ای‌ها ۱۰۰ میلیون دلار پوشاک به ایران صادر کردند که از این رقم تنها ۳۸ میلیون دلار واردات رسمی در گمرک ایران به ثبت رسیده است.

وی با اعلام این‌که سالانه حدود یک میلیارد دلار صادرات پوشاک از سایر کشورها به ایران مدنظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: نکته جالب در این رابطه این است که کل واردات رسمی پوشاک به کشور در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب معادل ۶۱ و ۵۱ میلیون دلار بوده است و سایر پوشاک وارد شده به کشور که حدود یک میلیارد دلار بوده به صورت قاچاق است.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: حدود ۹۹ درصد از پوشاک وارد شده به ایران از چین و امارات متحده عربی قاچاق است که این آمار، آماری قابل تامل بوده و باید نسبت به آن راهکاری اساسی اتخاذ کرد.

نامی با اشاره به این‌که شرکت‌های اروپایی و به ویژه کشور ترکیه در حال قانونمند کردن فعالیت‌های خود در حوزه پوشاک در ایران هستند، بیان کرد: به تدریج ترکیه‌ای‌ها در حال اجرای دستورالعمل ساماندهی پوشاک هستند و جو اولین شرکت‌هایی به شمار می‌روند که تولید خود در ایران را آغاز کردند، اما این در حالی است که چینی‌ها عمدتا کالاهای تقلبی، قاچاق و باکیفیت پایین به ایران وارد می‌کنند و مشکل اساسی این است که آنها نه برندی برای خود تعریف کرده‌اند و نه در مسیر قانونمند کردن واردات به ایران عمل می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد