مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آیا باید منتظر رونق صنعت پوشاک باشیم؟

ماجرای پوشاک و معضلات و مصائب تولیدکنندگان هر سال در آستانه شب عید نقل صفحات روزنامه‌ها و رسانه های آنلاین می شود. اما با اتمام فصل زمستان و فروکش کردن تب و تاب خرید پوشاک شب عید این ماجرا هم به فراموشی سپرده می شود و شاید به بهانه یک همایش و یا یک تفاهم نامه بتوان رد و اثری از آن در رسانه ها پیدا کرد.

امسال نیز به سبک و سیاق سال های گذشته باز هم در آستانه فصل بهار روسای اتحادیه ها و اصناف شروع به اطلاع رسانی کرده اند. گلایه های تولیدکنندگان از واردات بی رویه و عدم حمایت دولت با صدور مجوزهای واردات از یک سو و بی رغبتی مصرف کنندگان داخلی نسبت به خرید پوشاک تولید ایران به علت کیفیت و طراحی ضعیف از سوی دیگر قضاوت درباره مقصر اصلی از دست رفتن بازار داخلی پوشاک را با ابهام روبرو می کند.
  
بازارهای بهاره به لحاظ حجم و گستردگی و میزان تقاضا از مهمترین رویدادها برای تولیدکنندگان پوشاک است. اما در آستانه شروع فصل فروش آمار واردات و قاچاق پوشاک نیز رو به رشد می گذارد.

فعالان صنعت پوشاک مدعی هستند اگر دولت بجای بها دادن به ترکیه و سایر کشورهایی که بازار مصرف پوشاک ایران را در دست گرفته اند به معرفی برندهای ایرانی اهتمام ورزد مصرف کنندگان داخلی نیز با این برندها آشنا شده و دیگر نیازی به استفاده از برندهای خارجی و مارک و اتیکت های معروف خارجی روی تولید داخل برای جذب مشتری نخواهیم بود. اما برای اثبات این مدعا لازم است که فاصله بین برندهای خارجی با برندهای ایرانی از لحاظ کیفیت و طراحی و رنگ و سایر شاخص های مورد نظر مشتری نیز بررسی شود.

معرفی ۱۰۰ برند پوشاک ایرانی

فاضلی در گفت و گو با خبرنگار عصر اقتصاد از نمایشگاه بهاره پوشاک با معرفی ۱۰۰ برند ایرانی خبر داد و گفت: برای اولین بار به همت تشکل‌ها و اصناف از هفته آینده شاهد حضور بیش از ۱۰۰ برند پوشاک ایرانی در تهران خواهیم بود. البته احتمال افزایش تعداد برندها تا زمان برگزاری وجود دارد.

برای بررسی مشکلات نساجی و تولید پوشاک کشور باید به شاخص های مختلفی توجه داشت. نوسانات ارز، تاثیر تحریم ها بر بازارهای ایران، واسپاری بازار پوشاک ایران به ترکیه، واردات پارچه و پوشاک از چین، نقدینگی ضعیف تولیدکنندگان، ضعف در طراحی و معرفی برند ایرانی در بازار داخل، قاچاق پوشاک، تبلیغات پوشاک خارجی از رسانه های عمومی و عدم امنیت در سرمایه گذاری و ..... شاید بخش کوچکی از مشکلاتی باشد که تولیدکنندگان پوشاک با ان مواجه هستند.

حال باید دید این ۱۰۰ برند که هفته آینده در نمایشگاه ها معرفی می شوند از چه مزایایی نسبت به برندهای خارجی برخوردار هستند و آیا می توانند در بازار رقابت با ترک ها و ایتالیایی ها و حتی چینی ها نگاه مصرف کننده ایرانی را به خود جلب کنند یا نه.

آمار صادرات واردات صنایع نساجی و پوشاک طی سال 95

براساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی  مطابق با آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سال 1395 کل واردات نساجی کشور با احتساب ماشین‌آلات و رنگ با رشد 30 درصدی نسبت به سال 94 به رقم   2.044  میلیارد دلار رسید.

واردات صنایع نساجی کشور بدون احتساب رنگ و ماشین آلات، در این مدت  بالغ بر 1.647 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۹۴ حدود  43 درصد رشد داشته است.

در سال 95 واردات انواع پارچه بالغ بر 495.6  میلیون دلار بوده که در مقایسه با واردات سایر محصولات نساجی در رتبه نخست قرار گرفته است. پس از آن واردات الیاف به ارزش 433.5 میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد. واردات پارچه نسبت به سال 94 رشد 68 درصدی داشته است. واردات نخ به ارزش 297 میلیون دلار پس از پارچه و الیاف بیشترین واردات را در میان محصولات نساجی داشته است. مقدار آن نسبت به سال 94  رشد  11 درصدی داشته است.

آمار صادرات واردات صنایع نساجی و پوشاک طی ۴ ماهه نخست سال 96

دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی مطابق با آمار گمرک جمهوری اسلامی  ایران طی چهار ماه نخست سال 1396، کل واردات نساجی کشور با احتساب ماشین‌آلات و رنگ با رشد 45 درصدی برابر با  718.5 میلیون دلار بوده است. واردات صنایع نساجی کشور بدون احتساب رنگ و ماشین آلات، در این مدت به رقم 511.7  میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.

در چهار ماه نخست سال‌جاری، واردات انواع پارچه بالغ بر 133.5 میلیون دلار بوده که در مقایسه با واردات سایر محصولات نساجی در رتبه نخست قرار گرفته است. پس از آن واردات الیاف به ارزش 132.4 میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد.

واردات پارچه و الیاف نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد 10 و 31 درصدی داشته است. واردات نخ  به ارزش 103.6  میلیون دلار پس از پارچه و الیاف بیشترین واردات را در میان محصولات نساجی داشته است و مقدار  آن نسبت به چهار ماهه نخست سال 95  رشد  61  درصدی داشته است.

حال این سوال مطرح است که اگر صنعت تولید پوشاک و لباس با مشکل تولید و نقدینگی و فشارهای ناشی از نوسانات ارز روبرو است چرا واردات نخ و پارچه با رشد بیش از ۱۰ درصدی هر ساله مواجه می شود. در حالی که کارشناسان این حوزه اذعان داشته اند تولیدکنندگان پوشاک دیگر تمایلی برای واردات پارچه و تولید پوشاک ندارند.

تولیدکنندگان داخلی انگیزه‌ای برای تولید ندارند

امیر قدیمی‌نژاد، رئیس اتحادیه بنکداران پارچه و طاقه‌فروشان تهران پیش تر در گفت و گو با رسانه ها گفت: تولید داخلی در تمام صنایع باارزش است اما آنچه مهم‌تر به نظر می‌رسد، تولید داخلی در صنعت پوشاک و پارچه است که متاسفانه باید اشاره شود که کاهش تعرفه واردات پوشاک باعث کاهش میزان تولید شده است. این در حالیست که باید در تصمیمات تجدید نظر شود و تولید داخلی از هر موضوع دیگری مهم‌تر باشد. کاهش تعرفه واردات پوشاک باعث شد تولیدکنندگان داخلی دیگر انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشد و تمایل به سمت واردات پوشاک پیدا کنند. در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان به سمت وارد کردن پوشاک و پارچه رفته‌اند و آنچه مسلم است، این است که این راه برای درآمدزایی بهتر است.

از سوی دیگر همچنین با واردات که بیشتر آن هم به صورت غیرقانونی و قاچاق انجام می‌شود، ما شاهد کاهش فروش و مصرف پارچه داخلی نیز هستیم. در توضیح باید گفته شود که به دلیل اینکه اکثر پارچه‌ها برای تولید پوشاک به فروش می‌رسد، کاهش فروش و مصرف پارچه گواه بر این است که تولیدکنندگان پوشاک تمایلی برای تولید ندارند و به سمت واردات رفته‌اند. در حال حاضر نیز بیشتر واردات پارچه از چین و ترکیه صورت می‌گیرد و به میزان کمی نیز از کشورهای هندوستان و پاکستان واردات انجام می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد