مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

امکان ارتقای خواص رنگ‌پذیری و آب‌گریزی منسوجات در کشور فراهم شد

با طراحی و تولید صنعتی دستگاه پلاسمای سرد برای منسوجات امکان ارتقای خواص رنگ‌پذیری پارچه‌ها و ایجاد خواص ضد آب و آب گریز در صنعت نساجی فراهم شده است.

نانوتجهیزات بهینه‌سازی سطحی منسوجات محققان یکی از شرکت‌های فناور تولید و روانه بازار شده است. این تجهیزات که دارای تأییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو هستند، به ‌منظور بهینه‌سازی خواص سطحی منسوجات از جمله خواص رنگ‌پذیری، کاربرد فراوان دارند.
  
این تجهیزات کاربردهای دیگری چون تمیز کردن سطح پارچه، ایجاد خواص ضد آب و ضد روغن به پارچه و حذف پرزهای سطحی نخ‌ها دارد.

این شرکت با تحقیقات گسترده خود به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان تجهیزات با سطوح مختلف فناوری مطرح شده است؛ چراکه قادر به تأمین طیف وسیعی از تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در زمینه‌های مختلف فناوری با کاربردهای مختلف در صنایع از جمله صنعت نساجی است.

پلاسما به دلیل برخورداری از گونه‌های پرانرژی و درعین‌حال دمای پایین، برای پردازش سطوح حساس به گرما به ‌ویژه انواع پارچه‌ها مناسب است؛ از این رو دستگاه "رول تو رول" این شرکت می‌تواند در افزایش انرژی سطحی انواع منسوجات جهت کاهش مصرف آب و رنگ و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه اعمال پلاسمای سرد از دیگر تجهیزات تولیدی این شرکت است که برای اعمال انواع لایه‌نشانی‌ها و همگن‌ساز فراصوت نیز کاربرد دارد. این دستگاه دارای اخذ گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ‌است.

الیاف پلی‌استر یکی از انواع پلیمرهای پرکاربرد در صنعت نساجی بشمار می‌رود. این نوع پلیمر به ‌طور گسترده‌ای در صنعت لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد. الیاف پلی‌استر از سختی بالا و جذب آب پایینی برخوردار بوده و کمترین میزان آب رفتگی را در مقایسه با سایر الیاف صنعتی دارند.

 یک تفاوت مهم بین پلیمرها و سایر مواد جامد انرژی سطحی پایین آنها است که موجب می‌شود مواد دیگر از جمله رنگ، چسبندگی ضعیفی به این سطوح داشته باشند. ازاین‌رو، به‌ منظور رفع این عیب از عملیات سطحی استفاده می‌شود. در روش‌های سنتی از مواد شیمیایی برای دستیابی به این هدف استفاده می‌شد. یک روش جدید برای اصلاح سطح الیاف، افزایش میزان جذب رنگ و دستیابی به کارایی منحصربه‌فرد، روش پلاسمای سرد است.

استفاده از روش پلاسما موجب کاهش مصرف انرژی، آب و میزان صدمه واردشده به الیاف می‌شود. این روش برای افزایش کیفیت محصولات در تولید پارچه و در روش‌های رنگ‌آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد