مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

لباسهایی عرق شما را خشک می کنند

دانشمندان دانشگاه استنفورد و "مرکز تحقیقات، توسعه و مهندسی سرباز ناتیک" ارتش امریکا در حال تولید پارچه‌هایی هستند که به وسیله جریان برق گرم می‌شوند.
با این حال، این پارچه‌ها طوری طراحی خواهند شد که عرق بدن را حذف کند. هدف از ارائه پارچه جدید، تولید دستکش‌هایی است که در سرمای زیر صفر دستها را گرم نگه دارد و در عین حال آن‌ها عرق نکنند. 
 ایده محققان، وارد کردن نانو سیم‌های نقره بسیار ریز در داخل پارچه‌های نظامی است و با اعمال کردن جریان برق سه ولت به یک تکه پارچه آزمایشی با ابعاد 2.5 در 2.5 سانتی‌متر، دمای آن این پارچه‌ها در عرض یک دقیقه تا 56 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود.

هدف نهایی تولید یونیفرهایی است که شستشوهای مکرر را تحمل کرده و سربازان بتوانند دمای آن‌ها را با بالا و پایین آوردن ولتاژ تنظیم کنند.

 دانشمندان به دنبال استفاده از منابع برق جایگزین جهت کاهش نیاز به تعبیه باتری در این شیوه هستند تا بتوانند وزن پارچه را کمتر کنند. آن‌ها همچنین در صدد استفاده از لایه‌ای متشکل از ذرات هیدروژل حاوی پلی‌اتیلن گلیکول هستند و این هیدروژل می‌تواند عرق را جذب کرده و بدن سربازان را خشک نگه دارد.

همچنین، گرچه نانو سیم‌های نقره قادر به تحمل شستشوی مکرر هستند، تیم علمی به دنبال تعیین دوام‌پذیری لایه هیدروژل و سازگاری آن‌ با نانوسیم‌هاست.

پس از اتمام این فرآیند، گام بعدی استفاده از این روش جهت تولید پارچه‌هایی برای گرم‌ نگه‌داشتن پاهاست و در نهایت این شیوه به کالاهای مصرفی اعمال خواهد شد.

جزئیات این مطالعه در "بیست و پنجمین اجلاس ملی و نمایشگاه انجمن شیمی امریکا" (ACS) ارائه شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد