مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

واببستگی ۸۳ درصدی نساجی کشور به واردات پنبه

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از مجموع پنبه مصرفی صنعت نساجی کشور ۳۵ هزار تن بصورت داخلی و ۱۸۰ هزار تن(۸۳ درصد) از طریق واردات تامین می شود.
رمضانعلی سبحانی فر گفت: بخش خصوصی با نرخ تعرفه نامناسب واردات مواد اولیه و ماشین آلات، هزینه بالای تولید، قاچاق کالا و مواردی از این دست انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری در حوزه تولید چادر مشکی ندارد.  وی افزود: با توجه به وجود بازار وسیع مصرف چادر مشکی درکشور ضرورت دارد موانع جدی بر سر راه توسعه سرمایه گذاری در این حوزه برداشته شود.

سبحانی فر همچنین موانع جدی توسعه سرمایه گذاری در این حوزه را واردات بی حساب وکتاب، تعرفه گذاری نامناسب، دست قدرتمند مافیای قاچاق، هزینه بالای تولید و سایر موارد برشمرد و اظهارداشت: برنامه ریزی ها در مملکت باید به نحوی باشد که بخش عمده از بازار داخلی در قبضه تولیدات ایرانی قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: به جهت شکوفایی و بالندگی صنعت تولید پارچه چادر مشکی در ایران بایستی تعرفه واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز این صنعت پائین و در برابر تعرفه واردات کالای نهایی (چادر) به کشور بالا باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: پوشاک بعد از خوراک دومین نیاز ضروری مردم است بنابراین می طلبد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سبحانی فر رونق صنعت نساجی و پوشاک در کشور را منوط به تامین مواد اولیه مرغوب دانست و اظهارداشت: پنبه از جمله مواد اولیه این صنعت است.

وی اضافه کرد: در دودهه گذشته تولید پنبه به دلیل عوامل مختلف منجمله کاهش بارندگی، خشکسالی های پیاپی و غیره روند نزولی به خود گرفته و از طرفی کشاورزان انگیزه و رغبت چندانی به تولید این محصول ندارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم ضمن اشاره به این جمله که از مجموع پنبه مصرفی صنعت نساجی کشور 35 هزار تن بصورت داخلی و 180 هزار تن از طریق واردات تامین می شود، گفت: برنامه ریزی و سیاست گذاری مسئولان ذیربط در این حوزه باید به نحوی باشد که تعرفه واردات مواد اولیه پائین تا تولید جنبه اقتصادی پیدا کند.

وی افزود: جدا از تعرفه گذاری مناسب برای ورود مواد اولیه توجه به نوسازی و بازسازی ماشین آلات و تجهیزات صنعت نساجی و پوشاک کشور بسیار ضروری به نظر می رسد.

سبحانی فر تصریح کرد: بدون شک با تکیه بر فناوری و تکنولوژی قدیمی امکان تولید محصولات کیفی، رقابتی و صادرات محور شدنی نیست چرا که تکنولوژی قدیمی ضمن عدم صرفه اقتصادی هزینه سربار زیادی روی دست تولیدکنندگان باقی می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات از جمله مهمترین عوامل بهبود بهره‌وری صنعتی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه واردات بی رویه و قاچاق را بلای جان صنعت پوشاک به ویژه چادر مشکی دانست و بر لزوم مبارزه جدی با این پدیده مخرب در کشور تاکید کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد