مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

چاپ نساجی دیجیتال را جدی بگیرید

 چاپ نساجی دیجیتال در ایتالیا و سراسر جهان به شکل قابل توجهی در حال افزایش بوده و در حال تصاحب بازار از دست چاپ سنتی است. این موفقیت عمدتا به خاطر این حقیقت است که این فناوری نتایج آنی، انعطاف پذیری و صرفه جویی در زمان و هزینه را در اختیار شما قرار می دهد. به این ترتیب، این بهترین انتخاب است برای افرادی که می خواهند از فناوری چاپ مبتنی بر تقاضا استفاده کنند، فناوری که روز به روز بیش تر درخواست می شود.   چاپ نساجی دیجیتال در رتبه بندی بازار در حال ظهور با قدرت در حال بهتر شدن است. آمار اتحادیه ها و شرکت های تحلیلگر بازار نشان می دهد که افزایش مصرف این حوزه اغلب تا یک درصد دو رقمی افزایش یافته است. از سال 2008 که در نواحی جغرافیایی با هزینه های کم تر، تولید به شکل پیوسته ای کاهش یافت، ما دیگر از این مقادیر به ویژه در اروپا، خاورمیانه و آفریقا استفاده نمی کردیم.

چاپ نساجی دیجیتال بازارهای تازه ای باز کرده است. طی همایش بین المللی چاپ نساجی دیجیتال که اخیرا برگزار شد، فسپا به نمایش دسته بندی این نوع از چاپ پرداخت که با همکاری بازیگران عمده بازار دستگاه های چاپ نساجی ایجاد شده بود.

آن ها ابتدا تعریفی را ارائه کردند که توسط میشل ریوا (مدیر فروش EFI رجیانی) در طول همایش مطرح شده بود: «هرچیزی که بتوان بر روی منسوجات چاپ کرد جزو چاپ نساجی به حساب می آید.» طبق این جمله می توانیم این موارد را مشخص کنیم:

منسوجات پارچه، یعنی مد/ پوشاک، لباس ورزشی، کفش، لوازم جانبی لباس (کراوات ها، کیف ها، کمربندها و شال ها).

منسوجات دکوری، یعنی منسوجات خانگی، کاغذ دیواری، لوازم جانبی نساجی زینت دهنده

ADV و منسوجات ارتباطی، یعنی بیلبورد های نرم، بنرها، صفحه های نمایش، پرچم ها

منسوجات صنعتی، یعنی تمام موارد کاربردی  که در دسته های دیگر قرار نمی گیرند و از نظر آماری که در بازارهای عمودی مشخص به جای می گذارند مهم هستند. مثل صنایع خودرو، حمل و نقل (کشتی ها، هواپیماها و ...)، نظامی و فرش.

DTG (مستقیم بر روی پوشاک)، یعنی چاپ بر روی پوشاک تمام شده

 راه حل چاپ برای هریک از این بخش ها، بخشی از پیشنهادات نمایشگاه پرینت فورآل (Print4all) خواهد بود که از 29 می تا 1 ژوئن 2018 برگزار می شود. در عین حال، خبرنامه ما شما را در جریان خبرهای مرتبط قرار می دهد. یادداشت سردبیر: لطفا توجه داشته باشید که ماشین آلات ایتالیایی در بازار نساجی دیجیتال حوزه صنعت مد، سریع ترین و گسترده ترین هستند. با این حال، باید بپذیریم که سه مورد از آن ها، ام اس ایتالی، رجیانی و رباستلی) در دو سال گذشته وارد گروه های بین المللی شده اند (به ترتیب داور، ای اف آی و اپسون). 

بازار و فناوری ها

در صنعت جهانی نساجی، حدود 65% تمام 30 میلیارد متر منسوجاتی که به کار رفته توسط دستگاه های آنالوگ و با سیلندرهای چرخشی ساخته شده است، 25% با دستگاه های آنالوگ مسطح و 6% از چاپ دستی با میز ثابت و یا چاپ تصعید رنگ استفاده می کنند. پدیده چاپ دیجیتال حدود پانزده سال پیش مطرح شد، به رشد خود ادامه داد و سهم بازار دیگر فناوری های سنتی را ازآن خود کرد. تخمین زده می شود که از نظر حجم کار، ارزش آن در حدود 3 تا 4% باشد.

 رشد سریع چاپ دیجیتال ناشی از درخواست های مختلفی است که برندها، به ویژه آن هایی که در صنعت مد فعال هستند مطرح می کنند. خرید تازه و عادت های مصرف کاربران نهایی تقاضا برای مجموعه گسترده تری از الگوهای رنگ ها را افزایش داده و زمان رسیدن به بازار را کوتاه تر کرده است. سبک و گرایش های پوشاک ورزشی، لباس ها طور کلی یا تزئینات منزل با سرعتی بسیار زیاد در حال تغییر است. چاپ دیجیتال جایگزینی واقعی برای تولید انبوه است، چرا که می تواند با چالش های مد سریع مواجه شود و احتیاجات سفارشی سازی با تولید انبوه را برآورده کند. برخلاف چاپ روی صفحه نمایش،  فناوری دیجیتال بدون محدودیت های خلاقانه و عملیاتی باعث تولید دوباره مجموعه گسترده ای از الگوها و رنگ ها در اندازه های مختلف می شود.

 از چاپ دیجیتال برای نمونه برداری و هم چنین یک فناوری تولیدی استفاده می شود. در نمونه برداری، چاپ دیجیتال نتایج آنی فراهم می کند و در انتخاب الگوها و رنگ ها انعطاف پذیری لازم را ارائه می دهد، این فناوری هم چنین در هزینه و زمان هم صرفه جویی می کند. به عنوان یک ابزار تولیدی، این فناوری با حذف موجودی (موجودی موادی که قبلا مورد استفاده قرار گرفته و چاپ نمایشی قاب ها و غلطک ها)، و مهم تر از همه، با کاهش زمان های تولید که ارتباط گسترده ای با مفهوم تازه ای دارد که بسیار شبیه چاپ مبتنی بر تقاضا است، در بهینه سازی هزینه ها کمک می کند.

اینکجت در تمام مسیر

 در بین فناوری های چاپ دیجیتال، چاپ اینکجت فرصت های تازه ای در صنعت نساجی ایجاد کرده است. به ویژه در حال حاضر سه بخش اینکجت در کانون توجه هستند. هر یک از آن ادعا می کنند دارای خطوط تولید ماشینی اختصاصی هستند: چاپ مستقیم غلطک به غلطک، چاپ تصعید رنگ و چاپ مستقیم بر روی پوشاک (DTG).

چاپ مستقیم غلطک به غلطک

حوزه مستقیم غلطک به غلطک بدون شک پویاترین مورد است و رشد سریعی دارد. علاوه بر نقشه کش های کوچک تر و کند تر (عمدتا با هدف تولید لباس های ورزشی، علامت نرم و مد عرضه می شوند)، سیستم های اسکن صنعتی نقش مهمی در تحول نساجی دیجیتال ایفا می کنند. این سیستم ها از نظر مفهومی شبیه چاپگرهای اینکجت دیجیتال لارج هستند و به شما اجازه می دهند که تا 3.2 و 3.4 متر در عرض را چاپ کنید. آن ها در موارد مختلفی مثل مد سریع تا مد پیشرفته و منسوجات خانگی استفاده می شوند.

 علاوه بر این، ما سیستم های چاپ تک گذرگاه هم داریم که جایگزینی برای سیستم های آنالوگ هستند و برای هر رنگ، یک جایگاه چاپ ثابت دارند. سیستم های چاپ تک گذرگاه با تولید بالا به تازگی عرضه شده اند. این سیستم ها از نظر سرعت و هزینه می توانند با سیستم چاپ چرخشی سنتی رقابت کنند، اما آن ها دارای مدیریت ثابتی از تعداد محدود رنگ های الگو و محدوده ثابتی از آن هستند. سیستم های تک گذرگاه مناسب استفاده در صنایع پوشاک و لوازم منزل هستند.

چاپ  تصعید رنگ

چاپ نساجی دیجیتال معمولا بر روی پارچه ترکیبی (پلی استر) و از طریق چاپ تصعید رنگ انجام می شود.

چاپ تصعید رنگ یا به صورت مستقیم است یا غیرمستقیم. چاپ تصعید رنگ مستقیم توسط چاپگرهای اینکجت قرقره به قرقره انجام می شود در منسوجات پلی استر به کار می رود، این منسوجات مخصوص این نوع جوهر هستند. چاپ تصعید رنگ غیرمستقیم بر روی غشاء انتقالی انجام شده سپس با کمک کلندرهای گرمایافته بر روی منسوجات منتقل می شود. بعد از آن، کاغذ انتقالی برداشته شده و پوشاک آماده پوشیدن است.

این فناوری تازه نیست. با این حال، عملکرد آن در حال بهبود است و به همین دلیل برای بخش هایی که به آن ها اشاره شد، می تواند محصولات با کیفیتی ارائه بدهد. چاپ تصعید رنگ برای علامت نرم، پوشاک، تزئینات و دکوراسیون به کار می رود. این یعنی تمام محصولات به استفاده از منسوجات پلی استر نیاز دارند. این مورد برای پوشاک و لباس های ورزشی مناسب است چرا که منافذ پارچه را نمی بندد. علاوه بر این، برای منسوجاتی که با تصعید رنگ چاپ شده اند نباید نگران آفتاب و آب بود. می توان آن ها را شست و در فضای های بیرونی هم استفاده کرد.

 در مورد تی شرت های کلاسیک که اغلب اوقات با چاپ انتقالی تولید می شوند، و هم چنین سوئیشرت ها، کلاه ها و دیگر پوشاک های منسوجاتی، غشاءهای انتقالی به صورت آینه ای چاپ می شوند. تصویر با حرارت و فشار (با استفاده از یک آهن کالیبره شده) بر روی پارچه ثابت می شود. از این تکنیک مشابه برای تولید مجدد تصاویر بر روی دیگر اشیاء معمول مثل کلاه، جعبه ها، کیف ها و چترها استفاده می شود.

مستقیم بر روی پوشاک - DTG

بخش مستقیم بر روی پوشاک – DTG شامل این موارد می شود:

چاپ تی شرت با استفاده از فناوری اینکجت. شانزده سال بعد از معرفی آن، این روش اکنون به بلوغ رسیده است. با این حال، توسعه سیستم های چاپ با عملکرد عالی و رونق بخش وب به چاپ باعث رشد پیوسته این تجارت می شود.

دو گزینه مورد نیاز کلیدی یک چاپگر DTG، مکانیسم انتقال به پوشاک و جوهرهای مخصوص (جوهرهای نساجی اینکجت) هستند که بر روی پارچه به صورت مستقیم به کار می روند و توسط فیبرها جذب می شوند.

در ابتدا، این فناوری از یک چاپگر رومیزی اینکجت اصلاح شده، جوهرهای رنگدانه ای و منسوجات پیشتر به کار رفته استفاده می کرد. امروزه، سیستم های چاپ اختصاصی DTG وجود دارند و بعضی از آن ها می توانند 400 تی شرت را در یک ساعت چاپ کنند. این آمار در سال های اولیه 20 تی شرت در ساعت بود.

سیستم چاپ DTG عمدتا برای منسوجات پنبه ای یا ترکیب شده با پنبه به کار می رود. با این حال، تکامل این فناوری باعث شده بتوان بر روی ترکیبات پلی استر و پنبه ای رنگی به عملکرد بالایی دست یافت.

بهبودهای صورت گرفته در هدهای چاپ و جوهرها به سیستم چاپ DTG امکان داده است که بر روی آن دسته از بخش های بازار تمرکز کند که به صورت سنتی با چاپ ابریشم در ارتباط هستند.

به عنوان توسعه های آتی این فناوری، پیشرفت صورت گرفته در گردونه های چاپ پیش از چاپ و صفحه ای، امکان ادغام آرام این بخش با چاپ دیجیتال را فراهم کرده است. با این حال، ما هنوز در ابتدای این فرآیند هستیم. از سوی دیگر، پیاده سازی سیستم های چاپ مسطح با هد های چاپ دو مسیره باعث باز شدن چشم اندازهای تولیدی تازه برای منسوجات و اندازه های مختلف شده است. شاید تکامل پیشرفت های مربوط به خودکارسازی فرآیندهای پیش از و پس از چاپ به بخش DTG اجازه بدهد که به سهم بیش تری از بازار چاپ سنتی دست پیدا کند، به ویژه بازاری که شامل کسب و کار تی شرت و پوشاک می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد