مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آمارهای خوش نعمت زاده از افزایش درآمد فعالان صنعت کفش

در حالی تا چندی پیش خبر می‌رسید واردات بی‌رویه و عرضه کفش ارزان‌قیمت چینی، نفس تولید‌کنندگان داخلی این محصولات را به شماره انداخته است که وزیر صنعت از آمارهای خوش افزایش درآمد فعالان صنعت کفش ایران می‌گوید.  در حالی  تا چندی پیش خبر می‌رسید واردات بی‌رویه و عرضه کفش ارزان‌قیمت چینی، نفس تولید‌کنندگان داخلی این محصولات را به شماره انداخته و مصرف‌کنندگان ایرانی نیز در تنوع رنگ و مدل کفش‌های بی‌کیفیت وارداتی گرفتار شده‌اند که امروز وزیرصنعت ،معدن و تجارت از رونق این صنعت گفت.

در حالی نعمت زاده تاکید دارد که  سالانه ۲۰۰ میلیون جفت کفش در کشور تولید و از صادرات آن ۱۲۰ میلیون دلار درآمد داریم که همچنان فعالان این عرصه از مشکلات ناشی از واردات بی رویه کیف و کفش از چین و ترکیه گلایه دارند که البته بخش زیادی از این واردات از طریق قاچاق صورت می‌گیرد.

به گفته وی، باوجود رو به پیشرفت بودن صنعت کفش در کشور اما کمبودهایی در بخش‌های مختلف  وجود دارد اما نسبت به سال های گذشته در این صنعت تحول ایجاد شده است و سالانه بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار کیف، کفش و صنایع وابسته به آن از تولیدات داخل صادر می‌شود اما این میزان به مراتب باید افزایش داشته باشد.

براساس اظهارات وزیر صنعت، حدود ۱۲۰ هزار نفر در صنعت کیف و کفش کشور اشتغال دارند. تعدادی ازواحدها صنعتی، و تعدادی به صورت صنوف تولیدی هستند که سالانه نزدیک به ۲۰۰ میلیون جفت کفش در کشور تولید می‌کنند و حدود ۱۲۰ میلیون جفت کفش توسط واحدهای صنعتی و ۸۰ میلیون هم توسط صنوف تولید می‌شود.

وزیر صنعت با معرفی بازار به عنوان  بهترین راه برای رشد تولیدات کفش،  اظهارداشت: اگر خریداران نسبت به تولیدات داخلی بی توجه باشند این بخش رشد نخواهد کرد و در حال حاضر ۳ قطب چرم‌سازی در کشور وجود دارد و وزارتخانه حتماً از تولید چرم مرغوب در کشور حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به تعیین عوارض برای صادرات پوست خام و سالامبر بیان کرد: هدف ما از صادرات محصولات تولیدی چرم و کیف با ایجاد ارزش افزوده است.

این درحالی است که صنعت چرم و پوست به گواه تاریخ سابقه‌ای پیش از ورود آریایی‌ها به ایران داشته و هم اکنون شهرهایی چون تبریز در پرداخت صنعتی به این مقوله صاحب آوازه‌ای جهانی در زمینه تولید چرم و کفش بوده اند، اما، این صنعت نیز در شرایط فعلی دوران رکود خود را تجربه می‌کند.
 
این روزها واردات قانونی و غیرقانونی بسیاری از کالاها به ویژه کفش‌های چینی به معضل اصلی تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده است به طوری که عرضه این محصولات با قیمتی ارزان و با کیفیتی نه چندان در خور، کسب و کار تولیدکنندگان داخلی را از رونق انداخته‌ و از سوی دیگر بازار مصرف ایران در تنوع رنگ و مدل کفش‌های بی‌کیفیت وارداتی اسیر شده است و به عبارت دیگر، مردم به قیمت ارزان جنس و به رنگ ظاهری آن توجه دارند تا به کیفیت جنس خریداری شده و این خود دلایلی چند را به همراه دارد.

همواره مردم پی اجناس ارزان می‌روند و در این میان سود را کسی می‌برد که جنسی ارزان به مشتری ارائه کند و در این راستا افراد به سراغ اجناس چینی می‌رود، ‌از طرف دیگر هزینه‌های تولید کفش داخلی گران تمام می‌شود و نتیجه آن، گران شدن هزینه‌ کفش داخلی است و به این خاطر مردم رغبت چندانی به خرید آن ندارند.

از دیرباز شهر کهن‌ و تاریخی تبریز یکی از قطب‌های تولید کفش در کشور به شمار می‌‌رود و بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان این صنعت در تبریز فعال و ساکن هستند،‌ اما شدت بی‌رویه قاچاق یا واردات کفش به کشور در ماه‌ها و سال‌های اخیر تولیدکنندگان این صنعت را دچار رکود و ورشکستگی کرده است به طوری‌که آه و ناله آنها بلند شده و مسئولان را به امداد فرامی‌خوانند، آنها از وضعیت موجود در صنعت کفش ناراضی بوده و خواستار این هستند که جلوی واردات بی‌رویه و غیرقانونی کفش به کشور را بگیرند تا آنها بتواند به تولیدات خود ادامه دهند.

البته ورود کالاهای چینی تنها به این صنعت لطمه وارد نکرده بلکه صنایع تخصصی و فنی و حتی پوشاک کشور نیز از ورود بی رویه کالاهای این کشور به ایران لطمه خورده اند.

براساس آمارهای موجود، سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد بازار ایران می‌شود. در مقابل این حجم کالای قاچاق، تنها حدود ۳ میلیون دلار واردات رسمی از سوی نمایندگی‌های رسمی برخی برندهای خارجی صورت می‌گیرد.

به گفته مسئولان اتحادیه حوزه نساجی و پوشاک، این صنعت در ایران رو به ورشکستگی می‌رود که مهم‌ترین عامل آن قاچاق پوشاک است.

براساس آمارها، کشورمان یکی از مهم‌ترین بازارهای مصرفی جهان به‌ شمار می‌رود. ارزش بازار نساجی، پوشاک و کفش ایران از تولید ناخالص داخلی ۹۰ کشور دنیا بیشتر است. به گفته محمدمهدی رئیس‌زاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی کشور، میزان واردات پوشاک به ایران یک و نیم برابر متوسط جهانی است و با رشد قاچاق پوشاک در دهه ۸۰ و رسیدن آن به رقم بیش از ۵میلیارد دلار، حدود نیم تا یک میلیون شغل در کشورمان از بین رفته ‌است.

 در حال حاضر ۷۵ درصد از کل کشفیات پوشاک قاچاق در کشور متعلق به چین و ۹ درصد متعلق به امارات است که این کشورها در صدر صادرکننده‌های پوشاک با برند جعلی هستند.

بنابراین به نظرمی‌رسد در شرایطی که وزیر صنعت نسبت به وضعیت فعالان عرصه تولید کیف و کفش ابراز امیدواری می‌کند اما بهبود وضعیت این صنعت در سالجاری باتوجه به افزایش واردات کیف و کفش چینی و ترکیه ای به کشور همچنان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کنند که قطعا ادامه این روند احتمال ورشکستگی بیشتر فعالان این عرصه را تشدید می‌کند.

به هر حال، وزیرصنعت،معدن و تجارت بیش از هر چیزی باید به دنبال جلوگیری جدی از قاچاق محصولاتی باشد که نابودی صنعتگران و تولید کنندگان ایرانی را نشانه گرفته است!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد