مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

خودمختاری در بازار پوشاک

با وجود اینکه هرازچند گاهی وزارت صنعت به قاچاقچیان اولتیماتوم می‌دهد و برای مقابله با عرضه پوشاک قاچاق در سطح عرضه و مغازه‌ها دست به کار می‌شود اما فروشندگان کالای قاچاق از شیوه کار این وزارتخانه آگاه شده و چندان از این موضوع حساب نمی‌برند چرا‌که پس از چند روز از گذشت این برخوردها، دوباره مغازه‌ها به حال خود رها می‌شوند.  
همین چند وقت پیش بود که این وزارتخانه به طور مجدد نسبت به فعالیت فروشگاه‌های پوشاک برند فاقد مجوز واکنش نشان داده و اعلام کرد که با این فروشگاه‌ها برخورد می‌شود اما شواهد حاکی از آن است که آنها همچنان مشغول فعالیت هستند و هیچ نظارتی بر فعالیت آنها وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جهان صنعت ، این در حالی است که پیش از این، عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز گفته بود که در حال حاضر تنها سه درصد از پوشاک موجود فروشگاه‌های به اسم برند خارجی، اصل است و به همین جهت لازم است تا از فعالیت برندهای فاقد مجوز در سطح عرضه جلوگیری شود اما با وجود برگزاری جلسات مختلف و اینکه دستوالعمل اجرایی آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری تشکل‌ها تدوین شد اما این دستورالعمل در مرحله اجرا بسیار ضعیف بوده است.

سوءاستفاده از اعتماد مردم

سال‌ها پیش به دلیل اعتماد نداشتن مردم به کیفیت کالاهای ایرانی، فروشگاه‌های لوکس پوشاک در متراژهای بالا در شهرهای بزرگ افتتاح شد که نام برندهای خارجی معروف را در سر در خود نصب کرده بودند اما بعدها مشخص شد که این فروشگاه‌ها فقط به سبک و سیاق فروشگاه‌های خارجی رفتار می‌کنند و تنها اجناس ارزان قیمت چینی یا قلابی را با قیمت‌های بالا دست مردم می‌دهند. این در حالی است که مردم تصور می‌کنند پوشاک اصل با برند خارجی را با قیمت‌های گرانقیمت خریداری می‌کنند.

وجود فروشگاه‌های لوکس پوشاک به اسم برند خارجی در حالی است که به دلیل تحریم‌ها، ایران روابط خوبی با کشورهای تولیدکننده پوشاک خارجی نداشت و آنها حاضر نبودند حتی یک نمایندگی از برند خود را در ایران افتتاح کنند اما با این حال طی سال‌های گذشته مغازه‌های زیادی از نام برندهای خارجی برای جلب توجه خریداران استفاده کرده و در حال حاضر که برخی تحریم‌ها برداشته شده است، این روال را همچنان با اعتماد به نفس بیشتری ادامه می‌دهند. البته موضوع برندهای تقلبی فقط به حوزه پوشاک محدود نمی‌شود بلکه در برخی حوزه‌های دیگر مانند گوشی‌های همراه نیز گوشی‌های تقلبی با برند اپل در مغازه‌ها به فروش می‌رسد. این موضوع تا جایی پیش رفت که برخوردهای شدیدی در این حوزه با فروشگاه‌ها صورت گرفت و پیگیری‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

اگرچه پایتخت مملو از فروشگاه‌های بزرگ به اسم نمایندگی برندهای خارجی است اما در شهرهای بزرگ دیگری همچون اصفهان، شیراز و کیش نیز اجناس تقلبی با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد در صورتی که این مغازه‌ها نه تنها برند اصلی را به فروش نمی‌رسانند بلکه اجناس بی‌کیفیتی را نیز عرضه می‌کنند اما به هر حال به دلیل فرهنگ غلطی که میان مصرف‌کنندگان جا افتاده است، در حال حاضر استقبال از اجناس بی‌کیفیت که به اسم برند اصل فروخته می‌شود، بیش از استقبال از کالاهای ایرانی است.

اما در این میان به واسطه برداشته شدن برخی از تحریم‌های بین‌المللی و رفت و آمد هیات‌های تجاری مختلف به ایران، گمان می‌رود تا در ماه‌های آینده شاهد ورود اجناس با کیفیت خارجی نیز در بازار باشیم و البته شاید برندهای معروف خارجی نیز مایل باشند در ایران نمایندگی داشته باشند. این در حالی است که تولیدکنندگان برندهای معروف پوشاک ایرانی نیز با این مساله مشکلی ندارند و بر این عقیده هستند که کالاهای تولیدی آنها توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد. این در حالی است که تولیدکنندگان بارها مخالفت خود را با ادامه فعالیت فروشگاهای اجناس تقلبی اعلام کرده اند و از اینکه آنها از اعتماد مردم سوء‌استفاده می‌کنند، ناراضی هستند.

در راستای گمانه زنی‌های ایجاد نمایندگی‌های اصلی برندهای پوشاک خارجی در ایران نیز مدتی پیش شرایط خاصی برای حضور این برندها در ایران مطرح شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط جدیدی برای اخذ نمایندگی‌های برندهای خارجی در ایران مطرح کرد. به طوری که در این شرایط جدید آمده است که متقاضیان اخذ نمایندگی پوشاک خارجی در ایران لازم است تا از نمایندگی رسمی مجوز دریافت و تحت نظر برند اصلی در ایران کار کنند. همچنین حداقل برای دو سال نخست، باید ۲۰ درصد از ارزش واردات خود را در داخل تولید و حداقل معادل ۵۰ درصد ارزش تولیدشان صادر کنند.

ادامه فعالیت متقلبان

بر همین اساس رییس اتحادیه پوشاک تهران نیز اخیرا با بیان اینکه تمامی عرضه‌کنندگان برندهای خارجی پوشاک باید با ثبت‌نام در سامانه امور اصناف فعالیت خود را ثبت کنند و هر واحد صنفی حداکثر سه ماه برای تکمیل مدارک و تهیه مجوز مهلت دارد، اظهار کرد که امسال فقط برندهایی که در سامانه مرکز اصناف ثبت نام کرده‌اند، مجاز به فروش پوشاک با برندهای معتبر خارجی هستند.

به گفته وی امسال به واحدهای صنفی که تابلوی سردر آنها خارجی بوده یا از برندهای غیرمجاز استفاده کرده‌اند، در مرحله اول اخطار داده شد و در صورت بی‌توجهی پلمب خواهد شد. همچنین اخطار برای ۷۰ واحد صنفی صادر شده و واحدهایی که تابلوهای خود را جمع‌آوری کرده‌اند، اجازه فعالیت دوباره می‌گیرند. یدالله صادقی، رییس مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز چند وقت پیش اعلام کرده بود که ۲۴۰ برند تقلبی پوشاک در کشور فعالیت می‌کنند که ۲۴ مجوز ثبت شده و تعداد کمی از این برندها درخواست دریافت مجوز را به این مرکز داده بودند.

با وجود این گفته‌ها اما هنوز فعالیت این فروشگاه‌ها در ایران ادامه دارد و با قیمت‌های بالایی محصولات خود را عرضه می‌کنند. این پوشاک که عمدتا تقلبی بوده و جزو اجناس درجه چندم چینی شناخته می‌شوند، عمدتا در شمال شهر تهران به خریداران فروخته شده و پول‌های زیادی را از این طریق به جیب می‌زنند. این درحالی است که فعالیت آن‌ها در اوایل هر فصل نیز شدت می‌گیرد.

از همین رو لازم است دستگاه‌های نظارتی در این خصوص پیگیری‌های بیشتری انجام داده و بازار را به حال خود رها نکنند چرا‌که در صورت ادامه چنین شرایطی، اجناس خارجی بی‌کیفیت و قاچاق سراسر بازار را می‌گیرد و تولید‌کنندگان داخلی که با رکود هم مواجه هستند، در نیمه‌دوم سال نیز نمی‌توانند رونقی را مشاهده کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد