مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

فیلیپین، آهنربای سرمایه‌گذاری خارجی

در رتبه‌بندی کشورهای تازه صنعتی‌شده که در سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر شد، فیلیپین با رشد ۶/۵درصدی به رقم ۸۱۲میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی خود دست یافت و از نظر درصد رشد تولید ناخالص ملی در رتبه سومین کشور تازه صنعتی‌شده جهان ایستاد.  
درحال‌حاضر مقام برتر به ترتیب در دست هند با رقم رشد ۷/۴درصدی و چین با رقم رشد ۶/۸درصدی قرار دارد. فیلیپین در کنار اندونزی و تایلند یکی از کشورهایی به‌شمار می‌آید که توانسته رشد سریع اقتصاد را تجربه کند. در این میان بخش صنعت این کشور سهمی ۳۳درصدی را به خود اختصاص داده، این در حالی است که میانگین رشد تولید فیلیپین در بازه سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی ۰/۹درصد بود.

سی‌وسومین اقتصاد بزرگ جهان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صمت ، براساس گزارش موسسه مالی مونتاری در امسال میلادی، اقتصاد فیلیپین سی‌وسومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار رفته و علاوه‌بر این، یکی از بزرگترین بازارهای جهان شناخته می‌شود. سازمان صنایع و معادن این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی آماری منتشر کرد که نشان می‌دهد شاخص تولید سالانه محصولات صنعتی فیلیپین در ژوئن ۴/۷درصد رشد یافته است. صنایع فیلیپین این رشد را مدیون ۸ بخش تولید محصولات معدنی، تجهیزات حمل‌ونقل، تنباکو، محصولات پلاستیکی، انواع نوشیدنی‌ها، صنایع چوبی، تجهیزات خودروهای الکتریکی و تجهیزات صنعت چاپ می‌دانند. فیلیپین عمده محصولات صنعتی خود را به ۳ قاره آسیا، امریکا و اروپا صادر می‌کند. در بخش آسیا کشورهای ژاپن، چین، هنگ‌کنگ، سنگاپور، کره‌جنوبی، تایلند و تایوان، در بخش اروپا آلمان و هلند و در بخش امریکا، کشور امریکا مجموعه بازارهای هدف فیلیپین را تشکیل می‌دهند.

این کشور با تکیه بر تولید محصولات الکترونیکی، پوشاک و منسوجات، محصولات نفتی، روغن نارگیل، مبلمان و صنایع‌دستی چوبی، سیستم‌های اطفای حریق، محصولات فلزی و رایانه و تجهیزات آن توانست سهم خود را در بخش صنعت افزایش دهد و در رده کشورهای تازه صنعتی‌شده جهان قرار گیرد؛ هرچند در زمینه صنایع الکترونیک و محصولات نیمه‌رسانا این کشور هنوز هم به واردات وابسته است به‌طوری‌که حدود ۳۱درصد از واردات فیلیپین به صنایع الکترونیک در بخش‌هایی از جمله الکترونیک خودرو، ابزار دقیق، رادار و موارد مشابه تعلق دارد. درحال‌حاضر عمده محصولات الکترونیکی وارداتی فیلیپین به ترتیب از طریق کشورهای امریکا، چین، تایوان، سنگاپور و مالزی تامین می‌شود.

جذب سرمایه‌های خارجی

در دهه ۷۰ میلادی، زمانی که همسایگان فیلیپین تجربه رشد سریع اقتصادی را پشت سر می‌گذاشتند، فیلیپین آهنگ رشد ۲درصدی را تجربه می‌کرد و درنهایت از کشورهایی مانند سنگاپور، مالزی، تایلند و چین عقب ماند. اما از محدودیت‌های خود برای پیشرفت پلی ساخت و با توجه به اینکه در سال‌های قبل مستعمره امریکا به شمار می‌آمد، توانست از مزیت استفاده همگانی از زبان انگلیسی بهره ببرد و سرمایه‌گذاران خارجی را به سرمایه‌گذاری در این کشور تشویق کند. با وجود این، اجرای چنین طرحی ۲ دهه به طول انجامید. درحال‌حاضر کارشناسان از این کشور به نام «آهنربای سرمایه‌گذاری خارجی» یاد می‌کنند چرا که به واسطه حجم عظیم پیشرفت‌های صنعتی مقصد مطمئنی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید. اقتصاد فیلیپین در سال‌های گذشته به‌شدت به ارز خارجی وابسته شده به‌طوری‌که ارسال ارز خارجی از سوی کارگران فیلیپینی از سایر کشورها، علاوه‌بر افزایش تولید ناخالص ملی به افزایش قدرت خرید داخلی و رونق تولید ناخالص داخلی فیلیپین کمک زیادی کرده است. این کشور همچنان در برنامه‌های خود علاوه‌بر رشد اقتصادی، طرح جذب سرمایه‌گذاری خارجی را دنبال می‌کند و در این راه تمام توان خود را به کار برده است.

برون‌سپاری، راهی برای توسعه

این کشور در زمینه ساخت کشتی نیز فعالیت‌هایی را آغاز کرده و درصدد افزایش فعالیت‌های خود در این عرصه است. به‌عنوان نمونه، هانجمین، یک شرکت کشتی‌سازی کره‌جنوبی ۱/۷میلیارد دلار در فیلیپین سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکت‌های معدنی خارجی شروع به توسعه استخراج و بهره‌برداری از منابع معدنی این کشور کرده‌اند. در بخش انرژی نیز این کشور رکورد احداث ۱۹ پروژه را در نیمه نخست امسال دارد. در این میان یکی از این پروژه‌ها راه‌اندازی نیروگاه بادی ۲۰۶۴ مگاواتی است که می‌تواند نیاز این کشور را به نیروی الکتریسیته تا حدودی رفع کند. در سال ۲۰۱۲ میلادی فیلیپین توانست در بخش صنایع ساختمانی به رشد ۱۱درصدی دست یابد و بنابر گزارش بانک توسعه آسیا، صنعت ساختمانی بیش از ۴۰درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را در سال ۲۰۱۳ میلادی به خود اختصاص داد.

از دیگر محورهای مهم توسعه صنعتی فیلیپین برون‌سپاری طرح‌های صنعتی است. این کشور اجرای بسیاری از طرح‌های صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای دیگر را قبول کرده و با ساخت تجهیزات سخت‌افزاری آنان، علاوه‌بر تضمین بازار فروش محصولات خود، به رشد درآمدهایش نیز کمک قابل توجهی کرده است. بیش از یک میلیون نفر از نیروی انسانی فیلیپین در پروژه‌های برون‌سپاری این کشور مشغول به فعالیت هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰هزار شغل جدید نیز در همین بخش از صنعت به وجود آید. در زمینه برون‌سپاری فرآیندهای تجاری، فیلیپینی‌ها به سرعت به رقیب اصلی هندی‌ها تبدیل شده‌اند و هم‌اکنون این کشور به مراکز بسیاری از شرکت‌های امریکایی بدل شده است. مطالعه اخیر بانک توسعه آسیا نشان داده که برون‌سپاری فرآیندهای تجاری بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰میلادی می‌تواند ۱۱درصد بر نیروی کار کنونی فیلیپین بیفزاید.

تامین نیاز غول‌های صنعت هوایی

علاوه‌بر این، بسیاری از نشان‌های مشهور صنعت خودروسازی جهان مانند مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و و ولوو ساخت ترمزهای ABS خود را به صنعتگران فیلیپینی سپرده‌اند. فورد، تویوتا، میتسوبیشی، نیسان و هیوندایی نیز از نشان‌های دیگری هستند که برای تامین تجهیزات خود مشتری کارخانه‌های فیلیپینی هستند. کیا و سوزوکی نیز ازجمله خودروسازانی هستند که تولید ماشین‌های سبک خود را به طور کامل به صنایع خودروسازی فیلیپین سپرده‌اند.

در بحث صنایع هوایی نیز فیلیپین توانسته تا حدودی به بازارهای بین‌المللی راه یابد و ساخت برخی از محصولات جانبی ایرباس و بوئینگ را به‌عنوان دو غول صنعت هواپیماسازی جهان برعهده بگیرد. این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی از راه صادرات قطعات هواپیمایی به درآمد ۳ میلیارد دلاری دست یافت. علاوه بر این، فیلیپین، همچون سایر کشورهای آسیای شرقی در زمینه تولید پوشاک و محصولات نساجی پیشینه زیادی دارد و بخش چشمگیری از درآمد خود را مدیون این صنعت است. نساجی از دهه ۵۰ میلادی رشد بیشتری یافت و یکی از صنایع حیاتی فیلیپین به شمار می‌آید چرا که علاوه‌بر درآمدزایی، سهم بالایی در اشتغالزایی نیروی انسانی این کشور دارد. رقم صادرات این صنعت در سال ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۲میلیارد دلار رسید که یک‌میلیارد و ۹۰۰هزار دلار آن از طریق صادرات پوشاک بوده و بقیه را مدیون بخش نساجی است.

نوسانات رشد ناخالص داخلی فیلیپین باعث شده کارشناسان به پیش‌بینی آینده نزدیک این کشور بپردازند. بر همین اساس، انتظار می‌رود رقم رشد ناخالص داخلی فیلیپین تا پایان امسال به ۶/۱درصد کاهش یابد و تا چشم‌انداز ۲۰۱۸ میلادی به رقم ۶/۲درصدی برسد. با وجود این، فیلیپین در انتظار چشم‌انداز ۲۰۲۰ میلادی است تا بتواند در رده کشورهای ثروتمند جهان قرار بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد