مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید نخ ابریشم کسب و کاری با سرمایه کم

تولید نخ ابریشم به نسبت سایر طرحهای صنعتی سرمایه چندانی نمی خواهد. صنعت رو به رشدی است و با خلاقیت می توانید بازار بزرگتری برای خود بسازید.

در دنیا انواع مختلفی کرم ابریشم برای تولید ابریشم مورد استفاده قرار می‌گیرد و با وجود نخ‌های مصنوعی که محکمتر و ارزانتر است اما ابریشم به یک کالای تجملی تبدیل شده است و مورد تقاضا است زیرا در نگاه و احساس عالی است.  محصول اصلی حاصل از پرورش کرم ابریشم نخ ابریشمی است که در ایران بیش از ۹۵ درصد آن در تولید فرش به کار می‌رود که می‌توان گفت انحصاری است. نخ ابریشمی به واسطه نرمی، شفافیت همراه با ظرافت و استحکام فوق‌العاده‌ای که دارد، یکی از مهم‌ترین و گرانبهاترین الیاف‌ها شمرده می‌شود.

ابریشم از جمله الیاف حیوانیست و برای تولید پارچه‌های دستباف زیبا، لطیف و با ارزش به کار می‌رود. لیفی است پروتئینی که بر اثر انجماد موادی که کرم ابریشم ترشح می‌کند، بدست می‌آید و از دو فیلامنت موازی که توسط ماده چسبناکی به نام صمغ به یکدیگر چسبیده، تشکیل شده است.

ارتباط تنگاتنگی بین کشاورزی، صنعت، تجارت و بازرگانی در صنعت نوغانداری وجود دارد و این ارتباط همچون حلقه‌های یک زنجیر است. عملکرد ناقص یک حلقه موجب محدودیت حلقه‌های دیگر و عملکرد مطلوب یکی سبب رشد و توسعه دیگر حلقه‌ها می‌شود. پس با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و ظرفیت‌های موجود در این صنعت و دسترسی آسان به مواد اولیه می‌توان با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی علاوه بر تامین نیاز کشور محصولات ابریشمی بسیاری را به خارج از کشور صادر کرد.

افزایش روزافزون مصرف فرآورده‌های ابریشمی در جهان و کاهش یا توقف فعالیت نوغانداری در کشورهای توسعه یافته، فرصت مناسبی برای کشورهای در حال توسعه برای توسعه این صنعت فراهم کرده است.

معرفی محصول

محصول طرح حاضر نخ ابریشم خام می‌باشد.

نخ ابریشم: کرم ابریشم به منظور تولید پیله پرورش داده می‌شود و از پیله‌ها جهت ابریشم‌کشی استفاده می‌شود تولید اصلی فرآیند نوغانداری، پیله ابریشمی است که از آن الیاف ابریشمی استحصال می‌گردد.

الیاف ابریشم دارای درخشندگی بسیار زیبا بوده و به عنوان ماده اولیه در تولید محصولاتی مانند فرش، پارچه، ‌پیراهن، شال‌گردن، آویزهای دیواری و تزئینات داخلی منزل … استفاده می‌شود علاوه برآن در ساخت چتر نجات، ‌تودوزی لاستیک، رگهای مصنوعی، نخ جراحی، مواد عایق الکتریکی و… نیز مصرف می‌گردد.

بررسی بازار

نخ ابریشم: افزایش روزافزون مصرف فرآورده‌های ابریشمی در جهان و کاهش یا توقف فعالیت نوغانداری در کشورهای توسعه‌ یافته به سبب محدودیت زمین برای احداث توتستان، آب مورد نیاز برای آبیاری و انرژی گران فرصت مناسبی برای کشورهای درحال توسعه فراهم کرده است تا با توجه به داشتن نیروی انسانی، انرژی ارزان، آب و خاک فراوان، فعالیت‌های نوغانداری و تولید ابریشم را در کشور خود گسترش دهند.

ابریشم به دلیل ویژگی‌های خاص خود ازجمله سبکی، ‌نرمی، ‌مقاومت درنــوسانات گرمایی، رنگ پذیری، ‌جاذب الرطوبه بودن، عایق پذیری الکتریکی وبه طورکلی لطافت، ظرافت و دوام،‌ جایگاه ویژه و ممتازی را به خود اختصاص داده است و ابــریشـــم به عنوان ماده اولیه در تولید محصولاتی مانند فرش، پارچه، ‌پیراهن، شال گردن، آویزهای دیواری، تزئینات داخلی منزل و …. استفاده می‌شود.

علاوه‌ بر آن در ساخت چتر نجات، ‌تودوزی لاستیک، رگهای مصنوعی، نخ جراحی و … نیز مصرف می‌گردد.

لازم به توضیح است می‌توان از فضولات پرورش کرم ابریشم به عنوان کود آلی درجهت بهبود وضعیت فیزیکی و حاصلخیزی خاک نیز استفاده کرد. با توجه به هم‌مرز بودن جلفا با چندین کشور و تردد اتباع خارجی، وجود منطقه‌ی آزاد ارس، گمرکات و پایانه‌ها و هم‌چنین مراکز آموزش عالی مختلف، از ویژگی خاصی برخوردار بوده و شناخت این خصوصیات می‌تواند استفاده از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها را از روند اصولی برخوردار کند.

ویژگی‌های اقتصادی نوغانداری در ایران

در ایران، سرمایه‌گذاری در نوغانداری در مقایسه با پاره‌ای از فعالیت‌های تولیدی کشاورزی کمتر و بازگشت سرمایه سریع‌تر است. همچنین دوره بازدهی این فعالیت کوتاه و امکان پرورش کرم ابریشم ۳ سال بعد از شروع کاشت توت فراهم خواهد بود. در مناطقی که امکانات طبیعی اجازه دهند نیز می‌توان این فعالیت را به صورت یک فعالیت مستمر سالانه مورد نظر قرار داد. از سوی دیگر، این حرفه حرفه‌ای اشتغالزاست که به‌صورت شغل فرعی نیز می‌تواند در مجاورت مشاغل اصلی روستایی از زمان پرورش تا صنایع جانبی و تولید محصولات نهایی مورد توجه قرار گیرد. پرورش کرم ابریشم همچنین برای کشاورزان خرده‌پایی که نیم تا یک هکتار توتستان دارند، قابل انجام بوده و مدیریت چنین واحدهایی در سطوح روستایی بسیار عملی و اقتصادی است. ضمن اینکه پرورش کرم ابریشم در مواردی بسته به الگوی زراعی و شرایط اقلیمی، منطبق بر دوره کم‌کاری کشاورزان بوده و به فعالیت اصلی آنان لطمه‌ای وارد نمی‌سازد که به این شکل از بیکاری پنهان کشاورزان نیز جلوگیری می‌کند. این فعالیت همچنین امکانات تامین مواد اولیه برخی از صنایع نظیر نساجی، قالی‌بافی، صنایع پزشکی، صنایع نظامی و… را فراهم می‌کند و از این نظر می‌تواند منبع مناسبی برای درآمد ارزی کشور تلقی شود.

سرمایه گذاری مورد نیاز

مطابق تحقیقاتی ن برای احداث واحد تولید نخ ابریشم به حدود ۱۳ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارید. بازدهی طرح حدود ۲۳ درصد می باشد و کمتر از  ۴ سال می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید. در ادامه احداث این واحد تولیدی از منظر سرمایه‌گذاری و شاخص‌های اقتصادی مورد بحث قرار گرفته است.

ابریشم

مزایای اجرای طرح

 از میان تمامی تارهای منسوجات، ابریشم به دلیل ویژگی‌های خاص خود ازجمله سبکی، ‌نرمی، ‌مقاومت درنــوسانات گرمایی،رنگ پذیری، ‌جاذب الرطوبه بودن، عایق پذیری الکتریکی وبه طورکلی لطافت، ظرافت و دوام،‌ جایگاه ویژه و ممتازی را به خود اختصاص داده است و به همین سبب، در دنیای منسوجات، ابریشم را ملکه منسوجات می‌نامند و متقاضیان خاص و زیاد خود را دارا می‌باشد. با توجه به این موضوع در جذب بازار از یک سو و داشتن نرخ بازده مناسب اقتصادی، اجرای طرح فوق از نظر سودآوری توصیه می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد