مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

دولت‌ها آمدند و رفتند اما قصه حقوق کارگران نازنخ همچنان پا برجاست

دولت‌ها آمدند و رفتند و هر مسؤولی آمد و وعده‌ای داد، اما پای عمل که رسیدند، اثبات کردند که دوصد گفتار چون نیم کردار نیست.
جمعی از کارگران کارخانه نساجی نازنخ استان قزوین امروز در جلوی درب استانداری قزوین تجمع کرده بودند.
کارگران کارخانه نازنخ استان قزوین که به نمایندگی تمام کارگران این شرکت تجمع کرده بودند و تعداد آن‌ها به 25 نفر می‌رسید دلیل تجمع خود را ندادن حقوق‌های معوقه چند ساله خود عنوان کردند.  کی از کارگران زن به نام ن.غ در حاشیه این تجمع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: قصه کارخانجات نساجی نازنخ استان قزوین و ندادن حقوق سال‌ها زحمت و تلاش این قشر زحمتکش برای اکثر شهروندان استان قزوین قصه تازه‌ای نبوده و بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه می‌دهد: مسکوت بودن این قصه بسیاری از افراد را به فکر انداخت که این قصه با خوبی و خوشی به پایان رسیده است و کارگران زحمتکش استان قزوین به حق و حقوق قانونی خود رسیده‌اند و بسیاری دیگر آن را به فراموشی سپرده‌اند ولی این قصپه نه به خوشی تمام شد و نه مشخص است که ادامه و عاقبت آن چه خواهد شد.

این بانوی زحمتکش ایرانی بیان می‌کند: سال‌ها است به دنبال حق و حقوق قانونی و حقوق‌های معوقه خود در شرکت نازنخ هستیم دولت‌ها آمدند و رفتند و هر مسؤولی آمد و وعده‌ای داد ولی پای عمل که رسیدند، اثبات کردند که دوصد گفتار چون نیم کردار نیست.

در این میان پیرمرد کارگری که سرفه‌های سخت و آزار دهنده‌اش نشان از عوارض محیط کار دارد به نشانه تأیید حرف همکارش قصد صحبت دارد که سرفه اجازه حرف زدن را از او گرفته و دستان پینه بسته‌اش را بر جلوی دهانش می‌گیرد.

خبرنگار فارس می‌گوید: دست‌های پینه بسته پیرمرد تو را به یاد بوسه پیامبر می‌اندازد که بر این دستان زده بود و حال این کارگران انتظار این را ندارند که بر دستانشان بوسه‌ای زده شود؛ این‌ها تنها به دنبال دستمزد و حقوق قانونی خود که با عرق جبین و جان و دل به دست آورده‌اند، هستند.

یکی دیگر از کارگران که مردی میانسال به نام ع.ض است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین یادآور می‌شود: مگر نه این است که ما در یک جامعه اسلامی به سر می‌بریم مگر نه این است که در آموزه‌های اسلامی و در روایات ما آمده که قبل از اینکه عرق کارگر خشک شود دستمزدش را باید پرداخت کرد پس این همه تأخیر چه دلیلی می‌تواند باشد.

وی اظهار می‌کند: آیا بهتر نبود به جای این همه سال تأخیر در پرداخت حقوق کارگرانی که تمام سرمایه‌شان حقوق‌های اول ماهشان است اندکی در پرداخت کسانی که حقوق‌های آن‌ها نجومی بود تأخیر می‌شد تا کار به جایی نمی‌رسید که حکایت جامعه قصه شاه و گدا شود.

در این لحظه در استانداری قزوین باز می‌شود و افلاطونی از نماینده کارگران می‌خواهد که به داخل رفته و حرفش را بگوید؛ کارگران عصبانی و ناراحت بوده و قبول نمی‌کنند و در جواب می‌گویند که این صحبت‌ها همیشه بوده و نتیجه‌ای نداشته است شما سال‌ها است که این جریان را پیگیری می‌کنید
در بین کارگران نیز هم زن، مرد، میانسال و مسن می‌توانی ببینی.

همهمه در بین کارگران بسیار است هر کس حرفی برای گفتن دارد و عاقبت یکی از آن‌ها به نمایندگی از تمام کارگران به نام ف.ا شروع به صحبت می‌کند و می‌گوید ماجرا‌ی شرکت مه‌نخ تا به آنجا ادامه پیدا کرد که برای حقوق  نداده سال‌های سال کارگرانش به حکم دادگاه قرار بر این شد که حقوق کارگران شرکت قسط‌بندی شود و ماهیانه به حساب کارگران واریز شود.

این کارگر بازنشسته ادامه می‌دهد: حقوق و مزایای قسط‌بندی شده کارگران نازنخ تا هفت ماه واریز شد تا اینکه در بهمن‌ماه سال 1393 این اقساط قطع شد و وقتی که پیگیری را انجام دادند، فهمیدند که مدیرعامل شرکت از کشور خارج شده و در فرانسه ساکن است و قصه حقوق کارگران شرکت نازنخ همچنان ادامه دارد.

طی چند دقیقه‌ای پس از تجمع نماینده‌ای از کارگران داخل استانداری قزوین شد و با مسؤول انتخابات و کارگری استان قزوین وارد گفت‌وگو شده و قرار بر این می‌شود تا در بعد از ظهر چهارشنبه هفته جاری جلسه‌ای در استانداری قزوین با حضور مسؤولان و نمایندگان کارگران تشکیل و به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود تا به نتیجه برسند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد