مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

اختراع «نانو کامپوزیت تقویت‌کننده خاک بستر» توسط مبتکران دانشگاه سمنان

اختراع «نانو کامپوزیت تقویت‌کننده خاک بستر» با تأیید شورای تخصصی ارزیابی اختراعات پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، گواهی تأییدیه علمی را از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران اخذ کرد.
داود معروفی مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر اظهار کرد: اختراع «نانو کامپوزیت تقویت کننده خاک بستر» را دکتر عبدالحسین حداد عضو هیأت علمی گروه ژئوتکنیک- دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان، مهندس فواد چنگیزی دانش آموخته کارشناسی ارشد ژئوتکنیک این دانشگاه و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در اداره کل مالکیت صنعتی به شماره 85514 در سال 1394 به ثبت رسانده بودند و حالا موفق به اخذ تأییدیه علمی این اختراع از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران شدند.  
دکتر حداد مخترع این دستگاه در توضیح این اختراع گفت: ساخت راه‌ها، پل‌ها و سایر ابنیه و سازه‌ها بر روی زمین‌های سست و نرم و مشکلات ناشی از این امر همواره یکی از چالش‌های مهم در مسیر اجرای پروژه‌های عمرانی بوده و آسیب‌ها و خرابی‌های وارده بر سازه‌ها ناشی از نشست زمین و یا گسیختگی آن موجب پدید آمدن مخاطرات جدی جانی و مالی برای ساکنین و یا کاربران این سازه‌ها می‌شود.
این مبتکر سمنانی ادامه داد  در این طرح برای مقاوم‌سازی و تثبیت زمین‌های سست، برای اولین بار به‌طور همزمان از دو ماده نوین که شامل الیاف بازیافتی پلی‌استر و نانو ذرات است ،استفاده شده است.
وی با بیان اینکه برای بررسی میزان افزایش مقاومت خاک بستر در اثر استفاده از این نوع نانو کامپوزیت، نمونه‌هایی از خاک سست تثبیت شده با درصدهای مختلف نانو سیلیس و الیاف بازیافتی پلی‌استر ساخته و مورد آزمایش قرار گرفته است افزود : ارزیابی و مقایسه نتایج بیانگر افزایش قابل ملاحظه مقاومت فشاری و مقاومت برشی خاک بستر اصلاح شده نسبت به خاک بستر طبیعی است . این مخترع گفت : مرمت و بهسازی پی و شالوده ساختمان‌های تاریخی از دیگر کاربردهای این نوع مواد تثبیت کننده است.
وی افزود: کاربرد این نوع نانو کامپوزیت در امر بهسازی خاک های سست و نرم باعث افزایش مقاومت برشی خاک شده و از این رو در دراز مدت موجب دوام و استحکام بیشتر بستر راهها و سازه های احداث شده در سطح زمین و کاهش آلودگیهای زیست محیطی و هزینه‌های ناشی از احداث و بهره برداری طرحهای عمرانی بر روی خاک های بهسازی شده می‌شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد